عبدالبصیر حمیدی
معاون حقوقی و فرهنگی سفیر افغانستان در تهران در دیدار با رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواستار همکاری دو کشور در زمینه میراث فرهنگی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالبصیر حمیدی در دیدار با سید محمد بهشتی با اشاره به دوستی دیرینه دو کشور و کمک های ایران به افغانستان در زمان جنگ بر ضرورت همکاری های دو جانبه در زمینه میراث فرهنگی تاکید کرد.

محمد افسر رهبین رایزن فرهنگی سفارت افغانستان نیز با اشاره به مشترکات فرهنگی دو کشور همکاری در زمینه میراث فرهنگی را به ویژه به دلیل بناهای تاریخی تخریب شده در افغانستان ضروری دانست.

وی گفت: تفاهم نامه سابق وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی افغانستان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگیرنده مرمت آثار تاریخی افغانستان توسط کارشناسان ایرانی است.

بهشتی نیز در سخنانی با اشاره به  فعالیت های بین المللی در زمینه بیشتر رشته های تخصصی به ویژه باستان شناسی در پژوهشگاه ؛ پیشنهاد کرد که سفر کارشناسان افغانستان و هیات های دانشگاهی به ایران میسر شود تا امکان مذاکره حضوری برای بررسی زمینه های همکاری و تدوین برنامه های علمی فراهم آید.

وی افزود: همکاری در قالب برگزاری کارگاه آموزشی برای کارشناسان افغانستان امکانپذیر است اما ابتدا لازم است درباره سازوکار مدیریتی کشور افغانستان اطلاعاتی به دست آید تا بتوان اقدامات لازم برای همکاری دوجانبه صورت گیرد.