آفریقای جنوبی

سهم گردشگری ایران در تولید ناخالص داخلی در سال 2011 بالغ بر 4.2 درصد بوده که در مقایسه با میانگین سهم گردشگری کشورهای حوزه سند چشم‌انداز بسیار ناچیز است.

مرتضی دلخوش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: در سال 2010 سهم گردشگری لبنان که همواره درگیر جنگ است در تولید ناخالص داخلی این کشور حدود 37.6 درصد بوده؛ در حالی که این رقم در ایران 3.9 درصد بوده است.

وی افزود: پتانسیل کشور در بخش گردشگری بسیار بالاست اما متاسفانه امکانات رشد این صنعت در کشور فراهم نشده است. ایران یکی از 10 کشور جهان است که صنعت گردشگری در آن بسیار قابل توسعه است. رقبای سرسختی در منطقه خاورمیانه در صنعت گردشگری ظهور کرده‌اند. در کشورهای حوزه سند چشم‌انداز، امارات، قطر، لبنان، ترکیه، آذربایجان و … بخش اعظم درآمدشان از طریق گردشگری است ولی ما در این صنعت حرفی برای گفتن نداریم.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که توریسم پزشکی می‌تواند به منبع درآمد خوبی برای کشور تبدیل شود، گفت: ایران بخصوص در چشم پزشکی و قلب حرف اول را در منطقه خاورمیانه می‌زند که می‌توانیم با استفاده از امکانات بیمارستان‌های تهران، اعراب منطقه را برای درمان به کشور بیاوریم.

دلخوش به توریسم مذهبی نیز اشاره و تاکید کرد: باید تبلیغات وسیعی در سطح بین‌الملل برای جذب گردشگر به شهرهای مذهبی از جمله مشهد و قم که جاذبه بسیاری بخصوص برای شیعیان جهان دارند صورت دهیم. این صنعت با توجه به سازگاری که با فرهنگ ما دارد ظرفیت بسیار خوبی است.

وی با اشاره به سند چشم انداز 1404 گفت: این‌که ما شعار بدهیم و بگوییم در یک زمان مشخص به یک موقعیت مشخص دست یابیم راحت است اما در پیاده کردن این برنامه‌ها در عمل مشکل داریم. طی سال‌های گذشته از ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه اقتصادی از جمله در بخش گردشگری غفلت شده است.