جاده ابریشم
سفر گردشگران چینی برای احیای جاده ابریشم آغاز شده و اکنون گروه دوم این گردشگران در ایران حضور دارند.

محمدعلی واقفی نائب رئیس جامعه تورگردانان ایران به خبرنگار مهر گفت: رئیس جمهور سال گذشته در اجلاس شانگهای که در قرقیزستان برگزار شد، پیشنهاد داد تا جاده‌ ابریشم احیا شود. پس از آن رییس‌جمهور چین، دستور برگزاری سفرهای گردشگری در جاده ابریشم را داد. به همین منظور طی دو روز گذشته دومین گروه از گردشگران چینی به ایران آمدند.

وی گفت: مسیر حرکت آنها در چین از جایی هست که جاده ابریشم به آنجا منتهی می شد. آنها از استان لویونگ چین به کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم سفر کرده اند بعد از پرواز برای قرقیزستان، به ازبکستان و سپس به ایران آمدند و یک هفته در ترکیه می مانند و دوباره به چین می روند.

واقفی ادامه داد: دفتر آژانسی که از طرف چین با ما همکاری می کند در پکن قرار دارد و هفت سال است که با ما کار می کند.

وی افزود: به موزه ایران باستان برای بازدید رفتیم و گروه گردشگران چینی هدایایی از از جمله بشقاب، لوح ابریشمی و جام را به موزه اهدا کردند. یکی از این هدایا مولاژی از یک بشقاب چینی بود که اصل آن چهار هزار سال قدمت دارد. در هر حال ورود این گروه به ایران فتح بابی برای ورود گردشگران چینی به ایران و احیای جاده ابریشم با برگزاری تورهای گردشگری است.

این تورگردان با بیان اینکه در میان یازده گردشگر چینی چند استاد دانشگاه، تاجر، کارشناس فرهنگی و خبرنگار حضور داشتند گفت: در ایران تعداد راهنمایان گردشگری مسلط به زبان چینی به تعداد انگشتان دست هم نیستند به همین علت یکی از دوستان که مسلط به زبان چینی بود به ما برای راهنمایی این گردشگران کمک کرد.