رئیس سازمان میراث فرهنگی
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم افتتاح بهره برداری از یکی از بناهای تاریخی شهر یزد، گفت: به نتیجه رسیدن 12 قرارداد از 29 قرارداد بسته شده طی هفت سال گذشته عملکرد مناسبی برای صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی نیست.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به استان یزد، مسعود سلطانی فر در مراسم افتتاحیه رسمی باغ صدری (نمیر) شهرستان تفت استان یزد که روز شنبه در محل این باغ برگزار شد درباره همه موضوعات اقتصادی و سیاسی دولت سخنرانی کرد و کمی هم به موضوعات میراث فرهنگی توجه نشان داد. اگر چه او این سخنان را بارها و بارها در مراسم های مختلف تکرار کرده است اما باز هم گفت که در هیچ بخش از اقتصاد کشور نمی توان با سرمایه گذاری 200 میلیاردی سالیانه شاهد ورود 15 هزار میلیارد تومان به درون اقتصاد آن کشور باشیم. اکنون اعتبار محدودی که در فصل گردشگری داریم حدود 250 میلیارد تومان به شرط تخصیص صد در صدی است. منتهی سال گذشته با وجود همه محدودیتها، شاهد ورود 4.5 میلیون گردشگر در نقاط مختلف بوده ایم.

وی ادامه داد: اینکه گفته می شود ایران به علت داشتن جاذبه های فرهنگی، تاریخی، زیارتی و بهره مندی از زمینه های دیگر توریسم می تواند با برنامه ای مناسب طی 10 سال آینده درآمدی معادل درآمد نفت کشور را به خود اختصاص دهد یک حرف دارای حساب و کتاب درستی است و دور از ذهن نیست به شرط آنکه همه بخواهیم که این اتفاق بیفتد.

سلطانی فر ادعا کرد: به طور جد می توانم ادعا کنم ایران بالقوه دارای عظیم ترین گنجینه فرهنگی تاریخی در دنیا است.

وی ادامه داد: نزدیک به 2 میلیون نفر از عتبات و 500 هزار نفر از شیعیان بحرین و کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران آمده اند. درصدی هم برای گرفتن خدمات درمانی به ایران سفر کرده اند. با تلاشهای وافر رئیس جمهور و دست اندرکاران حوزه دولت اکنون شاهد ورود گردشگران خارجی زیادی به ایران هستیم به طوریکه اکنون هتل های کشور پر شده اند از گردشگر. اگر چه از نظر گردشگری جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم ولی می توان گفت به صورت بالقوه جزو سومین کشور جهان می توانیم باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: اگر استاندار دستور دهد که نقش گردشگر و درآمد حاصل از توریسم داخلی و خارجی در یزد محاسبه شود مشخص خواهد شد که بخش گردشگری در GPP استان چه جایگاهی دارد.

سلطانی فر همچنین با بیان اینکه طبق برآورد انجام شده پروژه هایی که بدون مطالعه کلنگ زنی شده اند و جزو مطالبات مردم هستند 75 هزار پروژه با درآمد 417 هزار میلیارد تومان است بنابراین اگر بخواهیم با قیمت های ثابت امسال این پروژه ها را تکمیل کنیم باید تا 13 سال آینده هر چه پول داریم برای تکمیل این پروژه ها بگذاریم. منتهی یا باید شاهد تخریب بناها باشیم و یا حفظ بناهای دارای ارزش جهانی را در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: من به رئیس و اعضای هیئت مدیره صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی گفته ام که نمی دانم در طول هشت سال گذشته چه کارهایی انجام شده است. انتظارم این نیست که در طول هفت سال 29 قرارداد بسته شود و تنها 12 قرارداد به نتیجه برسد. من انتظارم خیزش گسترده و جدی است. من این عملکرد را مناسب نمی دانم به همین علت عددی را مشخص کرده و گفته ام که باید شبکه کاری خود را در همه استانها گسترش دهیم و می خواهم هر ماه یک پروژه با مشارکت مردم به نتیجه برسد.