قره کلیسای چالدران

مراسم سالانه مذهبی ارامنه جهان تحت عنوان باداراک همه ساله مردادماه در کلیسای تاریخی تاتائوس مقدس “قره کلیسا” در شهرستان چالدران برگزار می شود که امسال نیز از 9 مرداد این مراسم در این شهرستان در حال اجراست.

به گزارش مهر، به سبب شهرت جهانی این کلیسا، مسیحیان دیگر کشورهای جهان از جمله ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورها نیز در این مراسم شرکت می کنند.

مجموعه جهانی قره کلیسای چالدران، در آیین مذهبی باداراک (عشای ربانی) امسال همانند سالهای قبل میزبان حدود پنج هزار نفر از ارامنه ایران و جهان بود که امسال این آیین به مدت سه روز برگزار و امروز آیین پایانی آن نیز به پایان رسید.

همه ساله در سالروز شهادت تاتائوس یکی از حواریون حضرت مسیح ( ع ) جمع زیای از مسیحیان ایران و جهان با حضور در قره کلیسای چالدران و به جای آوردن اعمالی همچون راز و نیاز به درگاه خداوند، قربانی کردن و غسل تعمید دادن به نوزادان خود در قالب مراسم باداراک یا عشای ربانی این روز را گرامی می دارند.

عضو شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان پیش از ظهر شنبه در مراسم این آیین مذهبی اظهار داشت: امسال شصتمین سال برگزاری مراسم مذهبی قره کلیسا در چالدران است که از 9 مرداد ماه آغاز شده و تا ظهر امروز یازدهم مرداد ماه ادامه می یابد.

رازمیک اردوخانیان افزود: در طول این مدت زائرین قره کلیسا اعمال خاص این کلیسا را شامل روشن کردن شمع، راز و نیاز با خدا، غسل تعمید نوزادان و قربانی کردن گوسفندان را به جای می آورند و با انجام این اعمال از خداوند بزرگ طلب رحمت و مغفرت گناهان را می کنند.

برای هماهنگی و خدمات رسانی به میهمانان آیین مذهبی امسال قره کلیسا، ادارات و نهادهای مختلفی چون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، فرمانداری چالدران، فرماندهی انتظامی، جمعیت هلال احمر و خدمات پزشکی و درمانی استان و نهادهای خدمات عمومی منطقه همکاری داشتند.

قره کلیسا یا کلیسای تاتائوس یکی از زیباترین آثار تاریخی واقع در شمال آذربایجان غربی است که نظر هر گردشگری را با معماری بی نظیرش به خود جلب می کند.

این کلیسا قدیمی ترین کلیسای عالم مسیحیت به شمار می رود و قدمت آن به قرن های هفتم و دوازدهم میلادی می رسد.

قره کلیسا که در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف است در 20 کیلومتری شمال شرق شهرستان چالدران بر روی مزار تاتائوس حواری حضرت مسیح (ع) احداث شده است.

قره کلیسا قدیمی ترین کلیسای عالم مسیحیت

این بنای تاریخی – مذهبی به سبب برخورداری از معماری بی نظیرش در تیر سال 87 به عنوان نهمین اثر ثبت شده کشور در سی و دومین نشست میراث جهانی یونسکو در کبک کانادا در فهرست آثار تاریخی جهان قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

قره کلیسا (کلیسای تاتائوس) در هفت کیلومتری جاده چالداران – قره ضیاءالدین و در دامنه کوه و روی تپه ˈماهورˈ قرار دارد.

اهمیت بنای تاریخی قره کلیسا علاوه بر قدمت و معماری کم نظیرش، به علت شهادت تاتائوس مقدس یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) است که به دستور پادشاه ارمنستان به همراه پیروانی که به دین مسیحیت گرویده بودند در این منطقه به شهادت می رسد.

بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع)، او را در محل کنونی کلیسا به خاک می سپارند.

بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی می سازند و در قرن هفتم میلادی این نمازخانه به کلیسای بزرگی تبدیل می شود.

این کلیسا در بین ارامنه مقدس است و بسیاری از آنان فرزندان خود را برای غسل تعمید به این کلیسا می برند، در آنجا جشن می گیرند، گوسفند قربانی می کنند و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته های خود را طلب می کنند.

در تیر ماه یا مرداد ماه هر سال، هموطنان ارمنی از سراسر ایران به این کلیسا می آیند و ضمن زیارت مقبره ˈتاتائوس مقدسˈ آیینی موسوم به باداراک (عشای ربانی) و نیایش و قربانی به جای می آورند.