گردشگران

علیرضا جهانگیری، سفیر کشورمان در هلند در گفت‌وگویی با یک روزنامه هلندی به موضوع زمینه‌های جاذبه های فرهنگی و تاریخی ایران و همچنین سفر گردشگران خارجی به ایران پرداخت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جهانگیری در گفت‌وگو با روزنامه آلخمین داخبلاد، لاهه را شهری زیبا با مردمی مهربان و مودب می داند.

وی که دانش آموخته تهران و منچستر است و بارها به نمایندگی از کشورش ریاست هیئتهای دیپلماتیک در نشستهای بین المللی را بر عهده داشته، بر روابط دوستانه میان هلند و ایران تأکید کرد.

در گفت‌وگو با سفیر ایران هنگامی‌ که به شوخی گفته شد یکی‌ از دلایل حضور زیاد سفرای مقیم در هلند و دیگر دیپلماتها و شخصیتها در جشن روز ملی (سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی) در اقامتگاه سفیر ایران غذاهای خوشمزه ایرانی است، او لبخندی زد و گفت: همان گونه که می دانید یکی از جاذبه های مهم ایران برای گردشگران خارجی تنوع غذایی و طعم ویژه این غذاهاست. همین استقبال از غذاهای ایرانی موجب شده در هلند چندین رستوران ایرانی با موفقیت مشغول ارائه هنر آشپزی ایرانی به علاقه مندان به این غذاها باشند.

جهانگیری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت صادرات خاویار ایرانی گفت: در سال ۱۹۹۰ حدود 270 تن خاویار صید می شد که این رقم اکنون به دلایل مختلف از جمله حفظ گونه ماهیان خاویاری به شش تا هفت تن در سال کاهش یافته است.

سفیر ایران در ادامه درباره فرهنگ، ادب، تاریخ و مهمان نوازی ایرانیان و اهمیت شناخت آن برای گردشگران خارجی صحبت کرد.

وی در خصوص سفر جهانگردان به ایران گفت: خوشبختانه در یک سال اخیر با کاهش تبلیغات منفی علیه کشورمان میزان صدور روادید برای گردشگران خارجی و از جمله هلندی‌ها تا 300 درصد افزایش یافته است.

وی در این باره افزود: ایران با پنج هزار سال تاریخ و 17 بنا‌ی تاریخی ثبت شده توسط یونسکو یکی از مهم ترین کشورهایی است که زمینه های مساعد فرهنگی برای جذب توریست از کشورهای دیگر و از جمله هلند را دارد و مطمئنم روند فزاینده سفر گردشگران خارجی به ایران طی سالهای آینده ادامه خواهد یافت.