ایران

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهرهای تبریز و یزد را به‌عنوان «شهرهای خلاق» ایران به سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) معرفی می‌کند.

محمدرضا پوینده – مدیرکل برنامه‌ریزی گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – با اعلام این خبر به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری ایسنا، گفت: بخش فرهنگی یونسکو، پروژه‌ای با عنوان «شهرهای خلاق» دارد که سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) نیز با بهره‌گیری از شاخص‌های تعریف‌شده در یونسکو‌، پروژه‌ی مشابهی را تعریف کرده و از کشورهای عضو خواسته برای سال‌های 2016 و 2017 دو شهر خلاق خود را معرفی کنند.

او ادامه داد: براساس هفت شاخص یونسکو برای شهرهای خلاق از جمله غذا موسیقی‌، ادبیات‌، آیین‌ها و مبلمان شهری، طی مکاتبه با مسوولان گردشگری در استان‌ها برای سال 2016، شهر تبریز و برای سال 2017 شهر یزد را به‌عنوان شهرهای خلاق به OIC معرفی کردیم.

پوینده اظهار کرد: تمام اطلاعات محتوایی این شهرها تهیه شده و برای دبیرخانه‌ی OIC فرستاده می‌شود تا آن‌ها در اجلاس‌های بعدی، پس از بررسی شهرهای معرفی‌شده، از میان 56 کشور عضو این سازمان، شهرهای خلاق را برای سال‌های 2016 و 2017 اعلام کنند.

وی سپس به پروژه‌های مشابهی که در برخی کشورها در حال اجراست اشاره کرد و گفت: به‌تازگی در کنفرانسی جهانی که در مالزی برگزار شد، طرح‌های خوبی درباره‌ی «شهرهای خلاق» و با ایده‌های نو با عنوان THINK CITY مطرح شد که در حال حاضر در برخی شهرهای کشور مالزی اجرا می‌شود.

او با بیان این‌که طرح انتخاب «شهرهای خلاق» به‌صورت ملی نیز پی گرفته می‌شود، افزود: مشابه پروژه‌ی یونسکو و OIC را برای داخل ایران طراحی کرده‌ایم که طبق شاخص‌های تعریف‌شده، این شهرها را انتخاب کنیم تا رقابتی ایجاد و از ظرفیت‌های شهرداری‌ها نیز استفاده شود. این، برنامه‌ای است که سازمان برای هر سال اجرا خواهد کرد تا «شهرهای خلاق» معرفی و مطرح شوند.