11

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران گفت: سهم کشور ما در سال 2013 از محل درآمدهای گردشگری و جابجایی گردشگران در دنیا تنها نیم درصد بوده است.

مسعود سلطانی‌فر در مراسم افتتاح موزه علم و صنعت شهرستان گرمسار با اعلام این مطلب گفت: در سال 2013 در کل جهان یکهزار و 250 میلیارد دلار از محل جابجایی گردشگران درآمد کسب شده که سهم ایران از این درآمد تنها نیم‌درصد بوده است.

سلطانی‌فر ادامه داد: با توجه به اینکه ایران در زمره 15 کشور اول دنیا از نظر منابع گردشگری و طبیعی و فرهنگی قرار دارد و با توجه به این رتبه، سهم درآمدی ایران از این محل باید به 3 تا 5 درصد افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: در سند چشم‌انداز توسعه پیش‌بینی شده که تا سال 1404 ایران باید میزبان 20 میلیون گردشگر اروپایی باشد و از این تعداد 25 میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کند، اگرچه تاکنون و طی 8 سال گذشته که از این چشم‌انداز می‌گذرد تراز ایران منفی بوده است، اما با توجه به سیاست تعامل ایران با کشورهای غربی و تنش‌زدایی که از برنامه‌های دولت تدبیر و امید است ما آغاز خوبی در عرصه گردشگری داشته‌ایم.

افزایش 200 درصدی ورود گردشگران اروپایی به ایران

معاون رئیس جمهور همچنین اذعان کرد: در 2 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال 92 ورود گردشگران اروپایی به ایران با تورهای مختلف گردشگری حدود 200 درصد رشد داشته است و ظرفیت هتل‌های 4 و 5 ستاره ایران تا 8 ماه آینده پر شده و از این زمان به بعد تورهای مسافرتی برای 2015 ثبت‌نام می‌کنند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه باید فرهنگ بهره‌برداری موزه خصوصی در ایران رشد کند، گفت: ایران اسلامی با توجه به تاریخ و قدمت بین 7 تا 10 هزار سال، مجموعه‌ای غنی از موارد فرهنگی هویتی و ریشه‌ای را در خود جای داده است و باید برای ساماندهی و شناسایی این موارد تلاش کرد.

وجود 447 مجموعه موزه‌ای در ایران

وی اظهار داشت: موزه تاریخ و هویت فرهنگ یک ملت را در اعصار مختلف به تصویر می‌کشد و در ایران 447 مجموعه موزه‌ای فعالیت می‌کنند که 231 مورد آن در اختیار سازمان است و مابقی در اختیار نهادهای مختلف قرار دارد.

سلطانی‌فر گفت: ایجاد موزه‌های خصوصی در دنیا متداول است، اما در ایران هنوز این امر رونق نیافته و تنها 32 موزه خصوصی در ایران وجود دارد.

وی در خصوص موزه علم و صنعت گرمسار نیز گفت: این موزه و مکان‌های جانبی آن در آینده می‌تواند به عنوان یکی از نقاط گردشگری کشور شناسانده شود.