iran

به گزارش توریست‌ها به نقل از خبرگزاری فارس ؛ نشریه «فایننشال تایمز» روز گذشته فهرستی از اماکن و نقاط دیدنی جهان برای سفر در سال 2014 ارائه کرده و در آن ایران را در صدر کشورهایی قرار داده که می توانند در این سال جزو مقاصد پربازدید گردشگران باشند. این فهرست را گروهی از فعالان صنعت گردشگری جهان تدوین کرده‌اند.

در ابتدای این گزارش با اشاره به کاهش میزان سفر گردشگران به ایران در سه دهه گذشته به دلیل وقوع انقلاب و پس از آن جنگ تحمیلی، نوشته است ممکن است ایران در سال 2014 در میان «پر بازدیدترین» مقاصد گردشگری جهان قرار گیرد.

فایننشال تایمز با تأکید بر اینکه «هیچ‌گاه شکی در مورد جذابیت‌های ایران از پیست‌های اسکی گرفته تا سواحل این کشور، معماری خیره‌کننده اسلامی، بناهای باستانی و غذاهای فوق‌العاده‌اش، وجود نداشته»، نوشته است: حالا شرکت‌های گردشگری امیدوارند بهبود روابط ایران و غرب به تبع انتخاب «حسن روحانی» به عنوان رئیس‌جمهور اطمینان خاطر لازم را برای استقبال گردشگران از سفر به ایران، فراهم کند.

«جانی بلبی» موسس شرکت گردشگری «ویلد فرانتیرز» که در لندن و فیلادلفیا فعالیت می‌کند، با بیان اینکه همین الان هم میزان تقاضا برای سفر به ایران رشد 30درصدی را تجربه کرده، می‌گوید: ما 10 سالی هست که بدون مشکل تورهای ایران را برگزار می‌کنیم. در واقع، آنچه که ما هر بار و هر دفعه از مسافران می‌شنویم، این است که آن‌ها بیش از هر چیز از مهماندوستی و برخورد صمیمی‌ای که مردم آنجا داشته‌اند، لذت برده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: در همین حال، دولت روحانی هم از در دست بودن طرح‌هایی برای تسهیل اخذ ویزا با هدف افزایش آمار گردشگران و بالا بردن درآمد حاصل از این صنعت از 2 میلیارد دلار فعلی به 10 میلیارد، خبر داده است. گردشگران برخی کشورها به زودی خواهند توانست بدون نیاز به ویزا به این کشور سفر کنند و برخی دیگر هم می‌توانند در بدو ورود ویزا بگیرند.

در پایان این گزارش با اشاره به توصیه وزارت خارجه انگلیس نسبت به عدم سفر به ایران، که به دلیل باز نبودن سفارت این کشور در تهران ارائه شده، نوشته در صورتی که چنین هشدارهایی نیز پایان یابند، قطعا میزان سفرها به ایران، بیش از پیش افزایش می‌یابد.