توافقنامه‌

رئیس ایکوم ایران از امضای توافقنامه‌ میان ایران و چین در دو حوزه‌ی جاده ابریشم و برگزاری نمایشگاه‌های متقابل در تابستان امسال خبر داد.

به گزارش ایسنا، «سید احمد محیط طباطبایی» در حاشیه‌ی نشست رسانه‌ای که امروز -۲۳ تیرماه- در پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار شد، از امضای توافق‌ اولیه‌ی میان ایران و چین در اجلاس جهانی ایکوم خبر داد و گفت: در حاشیه‌ی این اجلاس جهانی که امسال در شهر میلان برگزار شد، با کمیته‌ی ملی چین توافقی رسمی در دو حوزه‌ی مشخص جاده ابریشم و برگزاری نمایشگاه‌های متقابل به عمل آوردیم که قرار است که امضای نهایی آن ماه سپتامبر (شهریور) همراه با کنگره‌ی رود و تمدن، در چین انجام شود.

او ادامه داد: در این توافقنامه، ایکوم مانند یک واسطه میان افراد و نهادها عمل می‌کند تا ارتباطات راحت‌تر صورت گیرد.  به طور مثال اگر کسی در کشور چین بر روی سفال‌های آبی سفید کار می‌کند،  او را به نهادها و موزه‌های مرتبط که ظرفیت سفال‌های آبی سفید دارد، معرفی می‌کند تا کارهایش جهت نمایش آن‌ها در موزه‌ها تسریع و تسهیل شود. ایکوم خوب، باید کاتالیزور خوبی هم باشد و بتواند بدون آن‌که خود را درگیر کند، افراد و موزه‌ها را به یکدیگر وصل کند.

رئیس ایکوم ایران افزود: بر اساس این توافق، نتایج این فعالیت‌ها به دو زبان فارسی و چینی منتشر خواهد شد.

«محیط‌ طباطبایی» همچنین با اشاره بر اهمیت کشور چین و اینکه باید او را در نظر گرفت، گفت: امروزه چین یک قدرت در آسیا محسوب می‌شود که نفوذ بسیاری در تشکیلات جهانی دارد و معاونت کمیته‌ی جهانی هم یک نفر از اهالی این کشور است.

به گفته او، امضای این توافقنامه در آبان ماه امسال و همزمان با حضور کمیته آموزش ایکوم بین‌المللی در تهران برگزار می‌شود.