فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور اعلام کرد

حفاظت الکترونیک از آثار تاریخی

کشور پهناور ایران با تاریخی هزاران‌ساله دارای آثار بی‌شمار تاریخی است. اما متأسفانه عده‌ای بی‌اعتنا به این میراث ارزشمند، با تعدی و غارت این میراث، سودای ثروتمندشدن در سر دارند. مقابله با این سوداگران وظیفه یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور است که مأمورانش در برخورد با این متجاوزان مجروح می‌شوند یا حتی به شهادت می‌رسند، اما متأسفانه از امتیاز ایثارگری بهره‌مند نمی‌شوند. با سردار امیر رحمت‌الهی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور دراین باره گفت‌و‌گو کرده‌ایم:
تصویر حفاظت الکترونیک از آثار تاریخی

هفته گذشته خبری مبنی بر تعیین وضعیت ایثارگری ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی در زمان انجام ماموریت منتشر شد. چرا پیش از این، نیروهای یگان از این امکان برخوردار نبودند؟

مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی به عنوان ضابط خاص شناخته می‌شوند و در مأموریت‌هایی حضور می‌یابند که بنا بر ضرورت باید نقش ضابطیت خود را ایفا کنند. برخورد و مقابله با کسانی‌که جرایمی را علیه مواریث ارزشمند فرهنگی مرتکب می‌شوند و معرفی آنها به مراجع قضایی در حیطه وظایف آنها قرار دارد. این احتمال وجود دارد آ‌نها در حین انجام مأموریت آسیب ببینند و صدمات جسمی و جانی متوجه آنها شود. بنابراین پیگیری وضعیت آنها در اولویت قرار گرفت تا خدای نکرده اگر مأموران ما در برخورد با مجرمان دچار آسیب شدند، خود و خانواده آنها از این امتیاز برخوردار باشند تا انگیزه‌هایشان برای انجام مأموریت حفظ شود. این شد که برای تعیین تکلیف وضعیت مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی نامه‌ای به جانشین بنیاد شهید و امور ایثارگران نوشته شد و ظاهرا ایشان دستور پیگیری این موضوع را صادر کرده‌اند.

اصولا نیروهای یگان حفاظت میراث تا چه اندازه اجازه دارند با متجاوزان به میراث تاریخی و فرهنگی برخورد کنند؟

به موجب ماده 558 تا 569 قانون مجازات اسلامی مبحث تعزیرات، همکاران ما می‌توانند با متخلفان مقابله و برخورد کنند و با دستگیری آنها را به مراجع قضایی معرفی کنند. با این حال، در صورت دریافت گزارش مبنی بر وقوع جرم ما سعی می‌کنیم نیروی انتظامی را نیز در جریان قرار دهیم تا در انجام وظیفه و مأموریت‌ها از حمایت آنها نیز برخورد باشیم.

می‌توانید به مثال‌هایی اشاره کنید که به درگیری و صدمه جانی نیروهای یگان منجر شده باشد؟

در بدو ورود من به یگان حفاظت میراث فرهنگی با موضوعی مواجه شدم که سبب نگارش نامه به بنیاد شهید و امور ایثارگران شد. در استان فارس یکی از همکاران ما در حین انجام مأموریت توسط متجاوزان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بشدت مجروح شد. متأسفانه پس از انجام چند عمل جراحی، هنوز سلامت کامل خود را به دست نیاورده است.

کارشناسان معتقدند با این حجم آثار تاریخی و فرهنگی در کشور تعداد نیروهای فعلی یگان برای حفاظت از میراث فرهنگی کافی نیست. با توجه به این موضوع، چه برنامه‌ای در دستور کار دارید؟

نباید تصور کنیم همه چیز را در همه‌جا تنها با گماردن نیروی انسانی می‌توان حل کرد. بلکه برای اعمال یک حفاظت اطمینان‌بخش باید از روش‌های متعدد استفاده کرد. برای مثال، گسترش و توسعه حفاظت الکترونیک با هدف کاهش هزینه‌های نیروی انسانی در دستور کار ما قرار دارد. امروزه در مسائل امنیتی و انتظامی در تمام دنیا سیاست کیفری تنها به اقدامات رسمی و دولتی محدود نمی‌شود، بلکه بیشتر ناظر بر جلب مشارکت مردم است. بر این اساس، اعتقاد داریم امر حفاظت میراث فرهنگی باید با مشارکت مردم صورت گیرد. همه مردم وظیفه دارند از میراث ارزشمند فرهنگی کشور مراقبت کنند. اگر اطلاعاتی داشتند و موضوعی را مشاهده کردند، همکاران ما یا نیروی انتظامی را در جریان قرار دهند.

کمیل انتظاری

ایران