حج

روزنامه سعودی «عکاظ» در ادامه فرافکنی‌های رسانه‌های عربستان مدعی شده، یکی از مهمترین دلایل خودداری سازمان حج و زیارت ایران از امضای توافقنامه حج امسال، برگزاری دعای کمیل بوده است!

به گزارش ایسنا، روزنامه “عکاظ” در ادامه تبلیغات سوء رسانه‌های عربستان و تحت تأثیر فضای سیاسی این کشور، با انتشار مطلبی مدعی شد؛ سازمان حج و زیارت ایران بر اجرای «مراسم خاص ایرانی» در حج اصرار داشته و این امر از مهمترین دلیل خودداری هیأت ایرانی از امضای توافقنامه مراسم حج امسال بوده است.

درحالی که طبق یکی از بندهای بیانیه سازمان حج پس از لغو رسمی حج عمره، «نگاه جمهوری اسلامی ایران به حجّ و عمره، نگاهی معنوی، وحدت آفرین، توسعه بخشِ اُخوت دینی و اسلامی و پرهیز از فرقه‌گرایی و طایفه‌گری است»، اما این روزنامه سعودی مدعی شده است، مراسم دعای کمیل از چارچوب مذهبی و عبادت خارج و به یک برنامه سیاسی تبدیل شده که هدف از آن بسیج کردن مردم و تحریک آنان و ضربه زدن به سلامتی حجاج تبدیل شده است!

«عکاظ» در ادامه ادعاهایش نوشت: این‌گونه مراسم‌ها (برائت از مشرکین و دعای کمیل)، حج را از چارچوب عبادت خارج می‌کند و به دلیل تجمع و ایجاد مانع در مسیر حرکت حجاج، باعث اخلال در امنیت می‌شود.

به گزارش ایسنا، سازمان حج و زیارت کشورمان امروز (یکشنبه) با صدور بیانیه‌ای در 8 بند، رسما از منتفی شدن اعزام زائران ایرانی به عربستان خبر داد و نوشت: با عنایت به از دست دادن زمان برای برنامه‌ریزی و تدارکات امور حجاج ایرانی و عدم تأمین مطالبات به حق جمهوری اسلامی اعلام می‌شود که به دلیل استمرار کارشکنی‌های دولت سعودی زائرین عزیز جمهوری اسلامی ایران از حضور در مراسم حج تمتع سال‌جاری محروم می‌شوند که مسئولیت آن بر عهده دولت عربستان سعودی است.

این در حالیست که علی جنتی، وزیر ارشاد نیز امروز در صحبت‌هایی اعلام کرد، تعمدی از طرف دولت عربستان بوده تا زائران ایرانی به طور رسمی نتوانند امسال حج تمتع را به جای آورند.