عمارت‌

کتاب عمارت‌های ایران مدرن در موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به مناسبت روز جهانی موزه رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، کتاب عمارت‌های ایران مدرن در سال ۱۸۶۷ توسط نقاش، معمار و خاورشناس فرانسوی پاسکال کوست در پاریس به طبع رسیده است.

وی مجموعه تصاویر خود را به پادشاه وقت فرانسه نشان می‌دهد و پادشاه هم دستور می‌دهد که تصویرهای کوست از بناهای اسلامی ایران همراه با گزارش توصیفی آن‌ها چاپ شود.

این کتاب جزو کتب نفیس و دارای چاپ سنگی منحصر به فرد در ابعاد ۴۴*۵۷ سانتیمتر است که با کیفیت بالایی منتشر شده و در زمان حاضر تنها چند نسخه از این چاپ در ایران موجود است.

کتاب یاد شده از مجموعه آثار مخزن کتابخانه سلطنتی نیاوران است که به مناسبت هفته میراث فرهنگی برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار می گیرد.

همچنین در کنار رونمایی از این اثر، تعدادی از صفحات کتاب نیز که بر روی شاسی چاپ شده اند در نمایشگاهی به نمایش گذاشته می شوند.

هدف از تالیف کتاب بناهای مدرن ایران به طور کلی شناخت عمارت های شاخص که نشانه ای از ویژگی ها و عناصرکلی و عمومی دوره دوم معماری(اسلامی) را دارند است.

به روایت نویسنده، این کتاب شامل بناهای مربوط به ایران است و در حالی این کتاب به اتمام رسیده که شامل بخش قابل توجهی از بناهاست و این برای شناخت بناهای ایران و شکوه و عظمت وزیبایی معماری ایران کافیست و به هدفمان رسیده ایم.

علاقه مندان جهت دیدن اثر یاد شده و استفاده از برنامه های جشنواره میراث فرهنگی و صنایع دستی در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران می توانند در هفته میراث فرهنگی همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ به این مجموعه واقع در تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.