ایران

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با انتقاد به اعتراض‌هایی که نسبت به گرانی نرخ خدمات به ویژه هتل‌ها در کشور شده است، گفت: گردشگر واقعی هیچ‌وقت فقط به خاطر ارزانی سفر نمی‌کند. چرا آفریقای جنوبی که تورهای آن قیمت بالایی دارد، این‌ همه با استقبال مواجه می‌شود؟ چرا به آنها اخطار داده نمی‌شود اما ما که می‌خواهیم قیمت‌های بازارمان را متعادل کنیم، سریع اخطار می‌دهند که گران نکنید، وگرنه نمی‌آییم. چرا عده‌ای انتظار دارند ایران از همه جا ارزان‌تر باشد؟

ناصر گلدوست با اعتقاد بر این‌که تورهای ایران مُفت به دنیا معرفی شده است، با اشاره به گزارش مجمع جهانی اقتصاد که در گزارش سال گذشته خود، ایران را از میان 141کشور، به عنوان اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان معرفی کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا اظهار کرد: حدود 30-40 سال پیش قیمت اتاق در هتل‌های ایران تا 120 دلار بود، بنیاد مستضعفانِ وقت که اختیار برخی هتل‌ها را به عهده داشت، آن زمان قیمت اتاق‌ها را به 30 دلار رساند و همین تصمیم باعث شد ایران هتل‌ها و مقاصدش را مفت عرضه کند. هر گردشگری که به ایران می‌آمد، فکر می‌کرد نباید هیچ خرجی کند و موقع برگشت به کشورش هم باید یک قالیچه مجانی هدیه بگیرد. همه این اتفاق‌ها افتاد که ایران لقب ارزان‌ترین مقصد گردشگران را بدست آورد.

این فعال گردشگری ادامه داد: حالا که تعداد گردشگران زیاد شده و فضای اقامتی محدود است، می‌خواهیم به دولت فشار بیاوریم که قیمت‌ها را بالا نبرد تا گردشگر بیاید.

او در عین حال تاکید کرد: فقط در یک صورت می‌توان چنین درخواستی از دولت داشت آن هم زمانی که به هتل‌ها یارانه بدهد تا آن‌ها هم به سطحی از توانمندی برسند و بتوانند نرخ‌های خود را کاهش دهند.

گلدوست با اشاره به افزایش شمار گردشگران ورودی در دوره جدید اظهار کرد: اکنون که وقت متعادل کردن قیمت‌ها است، به ما اخطار می‌دهند گران نکنید، وگرنه نمی‌آییم! در مقابل چنین اخطاری باید گفت ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها از امنیت بالایی بهره‌مند است، چرا ما را با کشوری مثل ترکیه که امنیت‌اش افت کرده، مقایسه می‌کنند؟ چرا با تورهای آفریقایی جنوبی قیاس نمی‌شویم که با وجود نرخ بالا، همواره با استقبال زیادی مواجه‌اند و برای آن گرانی، اخطار هم نمی‌گیرند؟

وی گفت: معتقدم در دوره‌ای ارزش تورها و سفر به ایران را پایین آورده‌اند،‌ اما حالا وقت بازگرداندن قیمت‌ها است، چون داشته‌هایمان بویژه در بخش اقامت کم و شمار گردشگران زیاد شده است و ما فقط می‌توانیم جمعیتی از این گردشگران را جذب کنیم، آیا نمی‌توانیم با این قیمت‌ها آن تعداد گردشگری که می‌خواهیم به ایران وارد کنیم؟

گلدوست همچنین با طرح این دغدغه که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی باید از بخش‌های خدماتی حمایت کند تا قیمت‌ها متعادل شود، این پرسش را مطرح کرد که وظیفه این سازمان حمایت از هتلدار و آژانس‌دارها است‌، اما تا کنون چه حمایتی از این بخش‌ها کرده است؟!