گردشگر

اپلیکیشن «پیاده» یکی از سوغاتی‌های «اولین دوسالانه معماری ایران» است که با نصب آن می‌توانید تهران را در جیب‌های خود داشته باشید.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، «پیاده» یک بانک اطلاعاتی درباره رویدادهای فرهنگی، مکان‌های تفریحی و سبک زندگی در تهران است.

اولین رونمایی این اپلیکیشن در «دوسالانه معماری ایران» انجام شده و بزودی به شکل رایگان برای سیستم‌عامل‌های آی.او.اس و اندروید در دسترس قرار می‌گیرد و وب‌سایت آن نیز در چند ماه آینده آغاز به کار می‌کند.

«پیاده» شامل پیشنهادهای گردشگری، انیمیشن‌های فرهنگی، اعلام رویدادهای فرهنگی هنری در تهران و نیز 14 دسته‌بندی برای معرفی موزه، گالری، کافه و مکان‌های فرهنگی هنری شهر تهران است.

لنا وفایی، سرپرست تیم سازندگان این اپلیکیشن به خبرنگار ایسنا گفت: هدف ما این بود که مرجعی برای شهروندان ایجاد کنیم که بتوانند این‌گونه اطلاعات را در جیب خود داشته باشند. از سویی میان شهر و شهروندان نزدیکی به وجود بیاید و شهر زنده‌تر شود.

او درباره شکل‌گیری ایده این طرح، بیان کرد: من در خارج از ایران گشت و گذار را یاد گرفتم و متوجه شدم انسان می‌تواند با شهرش دوست شود و مانند یک دوست زنده با او در ارتباط باشد که تاثیر مثبتی در زندگی او دارد. پس از این دیدم این اتفاق در ایران به سختی رخ می‌دهد و اطلاعات به صورت دیجیتال، منسجم و راحت در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد. آن‌ها اطلاعات شهر را ندارند و نمی‌دانند در این موارد چه‌کار باید بکنند.

وفایی ادامه داد: ما به صورت یک تیم با نگاهی مثبت، تمام تهران را گشتیم و این اطلاعات را طی یک سال جمع‌آوری کردیم.

وی با اشاره به رابطه این اپلیکیشن و معماری در فرهنگ‌سازی‌، اظهار کرد: با انجام چنین کارهایی ما یاد می‌گیریم چگونه در شهر زندگی کنیم و شهروند بهتری باشیم. از طرفی برای ساخت «پیاده» مطالعات محتوایی در شهر انجام شده که بعد از چند سال به بازسازی و گسترش فضای شهر کمک می‌کند.

وفایی با بیان این‌که فعلا برنامه‌ای برای افزودن اطلاعات شهرهای دیگر به این اپلیکیشن نداریم، گفت: قصد ما تولید محتوای با کیفیت است، برای این کار نیاز است همین تعداد افراد متخصص در شهرهای دیگر وجود داشته باشد، ما به علت این‌که تهران را خوب می‌شناسیم توانستیم این اطلاعات را جمع‌آوری کنیم.

به گزارش ایسنا، طراحی و آماده‌سازی پروژه «پیاده» به سرپرستی لنا وفایی با همکاری صنم رحیمی و سپیده بهروزی دو سال طول کشید.