اگر هزینه‌های سنگین سفر سبب شده که در این چند سال از دیدن شهرها و مناطق زیبای ایران محروم بمانید، مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قول داده‌اند که یارانه‌ای برای سفر شما اختصاص دهند، به شرط این‌که به مقصدی بروید که آنها می‌گویند.
تصویر خروج استان‌های محروم از بن‌بست گردشگری

به گزارش جام‌جم، هفته گذشته رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد در آینده نزدیک یارانه سفر به مقاصد جدید داخلی اختصاص داده خواهد شد.

مسعود سلطانی‌فر با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یک‌سوم هزینه سفر به این مقاصد را در سال 95 می‌پردازد، افزود: استان سیستان و بلوچستان و مسیر زاهدان، زابل، چابهار و تهران به عنوان نخستین مقصد جدید به گردشگران داخلی ارائه می‌شود.

البته تنها مقصد سفر شما نیست که توسط مسئولان گردشگری کشور مشخص می‌شود، بلکه برای دریافت این یارانه باید در قالب تورهای گردشگری برای بازدید از این مقاصد اقدام کنید.

سلطانی‌فر در این زمینه با اشاره به این‌که برای رونق و شکوفایی اقتصادی و فرهنگی مناطق محروم، به تورهایی که مقصد گردشگری آنها شامل چنین مناطقی می‌شود، یارانه پرداخت خواهیم کرد، می‌گوید: در گام نخست در نظر داریم تورهایی را که مقصد گردشگری آنها استان سیستان و بلوچستان است، در اولویت قرار دهیم.

پرداخت یارانه به آژانس‌های گردشگری

براساس گفته‌های رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یارانه سفر نه به مردم بلکه به تورهای گردشگری پرداخت خواهد شد.

معاون گردشگری این سازمان درباره‌ جزئیات بیشتر این طرح با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در چارچوب حمایت از مقاصد جدید و توزیع مکانی سفر، تصمیم گرفته به بسته‌های سفر به مقصد استان‌هایی که دارای جاذبه‌ها و قابلیت‌های ناشناخته‌ای هستند، یارانه بدهد، به ایسنا می‌گوید: این بسته‌ها را آژانس‌های گردشگری تهیه می‌کنند و قرار نیست یارانه مستقیم به مردم داده شود.

با وجود این، مرتضی رحمانی‌موحد اشاره می‌کند دفاتر خدمات مسافرتی مجری این طرح هنوز به طور کامل مشخص نشده‌اند و می‌افزاید: این آژانس‌ها که بعد از مشخص شدن اسامی‌شان اعلام خواهد شد، بسته‌هایی را در فاصله زمانی با قیمت‌های ترجیحی، رقابتی و جذاب برای مردم طراحی می‌کنند و در واقع یارانه به آن دفاتر و بسته‌های سفر اختصاص می‌یابد.

رحمانی‌موحد با تاکید بر این‌که طرح «یارانه سفر» مشمول استان‌های کمتر شناخته شده و دوردست می‌شود تا مردم آنها را بشناسند، عنوان می‌کند: بسته‌های سفر یارانه‌دار مشمول قشر خاصی نمی‌شود و هرکسی می‌تواند این بسته را از آژانس‌های مسافرتی بخرد و از یارانه‌ آن بهره‌مند شود و به مناطق کمتر شناخته شده‌ کشور سفر کند.

آن‌طور که سلطانی‌‌فر عنوان کرده بود، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یک‌سوم هزینه سفر مردم را تامین خواهد کرد، اما رحمانی‌موحد با بیان این‌که جزئیات بیشتر این طرح تا یکی دو هفته آینده مشخص و به مردم اعلام خواهد شد، می‌گوید: مبلغ یارانه ممکن است به فراخور هر استان و مسیر متفاوت باشد، اما در هر صورت طرح جذاب و قابل قبولی خواهد بود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی همچنین درباره محل تامین اعتبار این یارانه با توجه به محدودیت‌های بودجه در دولت، می‌افزاید: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، این اعتبار را از محل بودجه‌ حمایت و پشتیبانی از صنعت گردشگری تامین خواهد کرد.

مقصد ملی گردشگری

قرعه نخستین مقصد گردشگری مشمول یارانه به نام سیستان و بلوچستان خورد. کامبیز مشتاق گوهری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان هم دراین‌باره به جام‌جم می‌گوید: براساس توافق میان استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، سال 96 این استان به‌عنوان مقصد ملی گردشگری کشور انتخاب و برنامه‌هایی برای پشتیبانی این ایده طراحی شده از جمله اختصاص یارانه برای سفر به این استان و در همین ارتباط، در طرح یارانه سفر، سیستان و بلوچستان به‌عنوان نخستین مقصد گردشگری انتخاب شد.

او با بیان این که این یارانه تنها مسافرانی را تحت پوشش قرار می‌دهد که در قالب تور به این استان سفر کنند یا در قالب برنامه‌های آشنایی با سیستان و بلوچستان وارد این استان شوند، می‌افزاید: پیش از این، راهنمایان گردشگری، مدیران و برنامه‌ریزان تورهای گردشگری، نخبگان و هنرمندان کشور در چهار تور آشنایی (فم‌تور) از این استان بازدید کرده‌اند به این امید که در اطلاع‌رسانی و معرفی سیستان وبلوچستان به هموطنان نقش داشته باشند. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان،‌ در حال حاضر تورهای گردشگری که از طرف آژانس‌های مسافرتی به مقصد استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود، بسیار محدود است و به مقصد چابهار انجام می‌شود و برنامه منظم و گسترده نداشته است.

او به آمار مسافران نوروز 95 اشاره می‌کند و می‌گوید: سه میلیون و 114 هزار نفر نوروز امسال از استان بازدید کردند که نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش را نشان می‌دهد. هدف‌گذاری ما در طول سال آینده رسیدن به چهار میلیون گردشگر است و قصد داریم در طول برنامه ششم توسعه این سطح از بازدیدکننده را حفظ کنیم و به افزایش کیفیت خدمات گردشگری بپردازیم.

اما به نظر می‌رسد مقصد بیشتر این گردشگران چابهار است و دیگر مناطق استان کمتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. مشتاق گوهری در این باره می‌گوید: هر چند مقصد بیشتر این بازدیدکنندگان نیز چابهار بوده ولی مسافران برای رسیدن به این شهر باید از مناطق دیگر استان عبور کنند که این فرصت را ایجاد می‌کند که از مناطق دیگر این استان نیز بازدید کنند.

کمیل انتظاری