قشم

کارشناس مسئول ژئوپارک‌ها در سازمان زمین‌شناسی اعلام کرد: پرونده‌ی ژئوپارک ایران در یونسکو تایید شد.

علیرضا امری‌کاظمی به خبرنگار گردشگری خبرگزاری ایسنا، گفت: پرونده‌ی ژئوپارک قشم آذرماه سال گذشته به یونسکو فرستاده شد تا زمینه‌ بازگشت آن به فهرست جهانی ژئوپارک‌ها فراهم شود. براساس نظر کارشناسان یونسکو، آن پرونده به اصلاحات و مدارک تکمیلی نیاز داشت که اواسط بهمن‌ماه پس از تکمیل، دوباره به این سازمان فرستاده شد که در نهایت، تایید یونسکو را دریافت کرد.

او تاکید کرد: تایید این پرونده به منزله‌ی ثبت جهانی آن نیست، اما گام نخست برای بازگشت ژئوپارک قشم به فهرست جهانی، برداشته شده است.

وی گفت: در این مرحله باید منتظر ماند تا بازرسان یونسکو نظر خود را درباره‌ی اقدامات انجام شده از سوی ایران اعلام کنند. بازرس‌ها اوایل تابستان به جزیره قشم سفر می‌کنند تا ضمن بازدید از ژئوسایت‌ها، ارزیابی‌های جدید و مصاحبه‌هایی با مردم محلی داشته باشند. اوایل مهرماه یونسکو جلسه‌ای تشکیل می‌دهد که نتیجه‌ی بازدیدها و ارزیابی‌ها در آن اعلام خواهد شد.

مشاور ژئوپارک قشم در پاسخ به این پرسش که آیا بازدید رییس شبکه جهانی ژئوپارک‌ها تاثیری در پذیرش این پرونده از سوی یونسکو داشته است، اظهار کرد: ما پرونده قشم را بهمن‌ماه فرستادیم، آقای پروفسور مک‌کیور رییس شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو اواسط اسفندماه به قشم سفر کرد و تایید یونسکو اواخر اسفندماه ابلاغ شد. شاید این‌ها ارتباط زیادی با یکدیگر نداشته باشند، ولی به زعم رییس شبکه جهانی ژئوپارک‌ها، تغییرات و اقدامات صورت گرفته در ژئوسایت‌های قشم، چشمگیر و قابل توجه بوده به طوری که برخی از آن‌ها را اولین در دنیا دانسته است.

امری‌کاظمی اضافه کرد: تغییر نام یکی از میدان‌های مهم شهر قشم به ژئوپارک و نصب تابلوهای تفسیری در اطراف آن، اختصاص پاویون ویژه ژئوپارک در مبادی ورودی جزیره به‌ویژه فرودگاه بین‌المللی قشم و نصب تابلوهای معرفی و توزیع بروشور و نقشه و تبدیل یکی از هتل‌های قشم به هتل ژئوپارک از جمله اقداماتی بود که به تایید رییس شبکه جهانی ژئوپارک‌ها برای نخستین‌بار انجام شده است.

او در توضیحات بیشتری درباره‌ی نحوه‌ی فعالیت هتل ژئوپارک گفت: سازمان منطقه آزاد قشم مجوزی صادر کرد تا یکی از هتل‌های قشم در راستای اهداف ژئوپارک فعال شود. در واقع این هتل ابزاری برای تبلیغ و معرفی ژئوپارک قشم و جاذبه‌های آن شده و بخشی از درآمد آن پشتوانه‌ی مالی این ژئوپارک است.

امری‌کاظمی که به بازگشت ژئوپارک قشم به فهرست جهانی ژئوپارک‌های یونسکو امیدوار است، بیان کرد: در حال حاضر مهمترین سرمایه و شانس ژئوپارک، مدیرعامل منطقه آزاد قشم است که با این پروژه صد درصد همراه و موافق است. برخلاف برخی از مدیرانی که این منطقه قبلا تجربه کرده، یکی از ابتکارات مؤثر مدیریت حاضر، تشکیل کمیته اجرایی ژئوپارک با حضور معاونان و مدیران ارشد قشم بوده که باعث شد همکاری و همگرایی مثبتی در کل سازمان منطقه آزاد قشم به نفع ژئوپارک شکل بگیرد. این کمیته در پیشبرد اهداف و برنامه‌های ژئوپارک، نقش بسیار مؤثری داشته است.

ژئوپارک قشم در حال حاضر تنها ژئوپارک خاورمیانه به شمار می‌آید که سال‌ 2006 ثبت جهانی شد، اما چهار سال بعد به دلیل رعایت نکردن شاخص‌ها و استانداردهای شبکه جهانی که در آن مقطع زمانی هنوز تحت پوشش یونسکو نبود، کارت زرد گرفت و به حالت تعلیق درآمد. شبکه جهانی ژئوپارک‌ها در سال 2012 کارت قرمز قشم را به دلیل جبران نکردن کاستی‌ها صادر کرد، به این ترتیب تنها ژئوپارک جهانی خاورمیانه از فهرست جهانی خارج شد.