فکر می‌کنم مردم ایران باید جهانگردی را از ایرانگردی آغاز کنند و امیدوارم این سیاست را با جدیت دنبال کنیم. چون ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری‌، تاریخی، مذهبی‌، طبیعی‌ و سلامت ظرفیت و امکانات گسترده‌ای دارد.
تصویر سفرهای داخلی به قیمت مسافرت‌های خارجی

به گزارش جام جم آنلاین، در شرایط فعلی امن‌ترین نقاط گردشگری در منطقه، ایران پهناور است و گرچه برخی کشورهای همسایه‌ ایران در ایام کم حجم، نرخ‌های ارزانی ارائه می‌کنند، اما در مجموع هزینه تورهای داخلی تا 70 درصد ارزان‌تر از کشورهای همسایه است.

این گزیده‌ای است از سخنان مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که در مراسم افتتاح «نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سفر کیش» بیان شده است.

خلاصه کلام سلطانی‌فر این است که رویکرد مردم باید از سفرهای خارجی (که بیشتر به کشورهای همسایه امارات و ترکیه صورت می‌گیرد) به سفرهای داخل کشور تغییر کند.صحبتی که در ابتدا، به نظر منطقی می‌آید، اما ظاهرا باید بیشتر آن را واکاوی کرد.

بیایید با هم سری به تورهای مختلف نوروز 95 بزنیم. فرض می‌کنیم شما می‌خواهید با همسرتان به یک منطقه گرمسیری و ساحلی مراجعه کنید و در کنار جاذبه طبیعی و تفریحی، اجناسی را که دوست دارید هم بخرید. برای این موضوع دو مقصد عمومی وجود دارد: کیش و دبی.

یک آژانس گردشگری که حیطه اصلی فعالیتش تور کیش است، می‌گوید برای 3 شب و 4 روز اقامت در یک اتاق دوتخته از هتل سه ستاره به اضافه بلیت هواپیمای رفت و برگشت، ترانسفر فرودگاهی، صبحانه بوفه، تخفیفات گردشگری، اینترنت رایگان و بیمه مسافرتی باید نفری یک میلیون و 250هزار تومان پرداخت کنید.

روشن است که سه هزینه اساسی دیگر سفر شما در این قیمت محاسبه نشده است؛ نخست هزینه ناهار و شام، دوم هزینه رفت و آمد در داخل جزیره و سوم هزینه بازدید از مناطق تفریحی و گردشگری. هزینه خرید کالاها هم که به طور بدیهی در این قیمت نیامده است.

حال به‌سراغ یک آژانس گردشگری معتبر دیگر می‌رویم تا ببینیم هزینه سفر به دبی چقدر است؟ به ازای 7 شب و 8 روز اقامت در اتاق دو تخته در یک هتل سه ستاره دبی به اضافه پرواز ایرباس ماهان، ویزای توریستی، هتل با صبحانه (بسته به قیمت تور با ناهار)، ترانسفر فرودگاهی، لیدر فارسی زبان از شما مبلغ دو میلیون و 719 هزار تومان گرفته می‌شود.

این قیمت تقریبا دو برابر قیمت تور کیش است، اما نباید از یاد ببرید که میزان اقامت شما هم دوبرابر اقامت در جزیره ایرانی است.

جالب است بدانید در یک آژانس گردشگری دیگر برای تور 3 شب و 4 روز ترکیه به مقصد استانبول با اقامت در هتل سه ستاره و مبلغ یک میلیون و 125 هزار تومان پیشنهاد شده که حتی کمتر از هزینه سفر به جزیره کیش است.

آمارهای مرکز آمار ایران هم نشانه دیگری است بر این‌که هزینه سفر خارجی در مقایسه با سفر داخلی آن‌قدرها هم بالا نیست.

در بهار 92، 447 هزار و 754 سفر خارجی توسط ایرانیان انجام شده که حاصل، هزینه کرد 906 میلیارد تومانی بوده است؛ یعنی تقریبا هر سفر، دومیلیون تومان هزینه داشته است.

جالب است بدانید طبق آماری که مرکز آمار می‌دهد بیشترین سهم از هزینه سفرهای داخلی ایرانیان مربوط به اقلام خوراکی و دخانی است که 25 درصد از کل هزینه‌ها بوده و این در حالی است که در سفرهای خارجی، خوراکی و دخانیات، کمتر از 5 درصد هزینه سفرها را شامل می‌شود.

در چنین شرایطی به نظر نمی‌رسد گفته سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چندان دقیق باشد.

وقتی هزینه‌های سفر به شکلی که گفته شد، باشد و از آن طرف و به شهادت سایت‌های خرید اینترنتی، قیمت خرید کالاها و سوغاتی‌ها در کشورمان چندان با خارج از کشور تفاوتی نکند دیگر چه جذابیتی برای سفر داخلی باقی می‌ماند؟

در همین همایش از قول یک مقام مسئول گفته شده که باید از مردم بخواهیم چادرخوابی را متوقف کنند تا صنعت هتل‌سازی رونق بگیرد، غافل از این‌که اگر قرار باشد مردم در جزیره کیش یا حتی بندرعباس، شب را در هتل بگذرانند.

به فاصله زمانی نیم‌ساعت آن‌طرف‌تر (با هواپبما) مقصدی است که در کنار هتل، جاذبه‌های تفریحی و نیز تنوع اقلام بیشتری برای خرید دارد.

از این رو راه، تمرکز گردشگر ایرانی به داخل کشور، صرف بیان ارزانی در داخل کشور نیست، چرا که این روزها همه در موبایل خود، یک ماشین‌حساب دارند.

مصطفی مسجدی آرانی

ضمیمه چمدان