ژئوپارک‌

کمیته ملی ژئوپارک‌های ایران به منظور شناسایی‏، ساماندهی، معرفی و ثبت میراث زمین شناختی کشور با مصوبه دولت تشکیل کند.

«علیرضا امری کاظمی»، رییس گروه میراث زمین‌شناختی و ژئوتوریسم در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در گفت و گو با خبرنگار گردشگری ایسنا، اظهار کرد: کمیته‌ای بر اساس مصوبه هیات محترم دولت تشکیل داده‌ایم که اعضای آن شامل سازمان زمین‌شناسی به عنوان محور و سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، جنگل‌ها و مراتع و کمیسیون ملی یونسکو است. وظیفه این کمیته، شناسایی،‌ ساماندهی، معرفی و ثبت ژئوپارک‌های ملی ایران تعریف شده است.

به گفته او، ژئوپارک‌ها نخست باید در این کمیته بررسی و تایید و سپس برای پیوستن به شبکه جهانی معرفی شوند. به این ترتیب دیگر کسی نمی‌تواند به طور مستقیم و مستقل منطقه‌ای را به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها معرفی کند.

وی در ادامه توضیح این روند گفت: نخست باید منطقه مورد نظر در کمیته ملی بررسی و ثبت شود و پس از گذشت یک‌سال از عملکرد موفق، پرونده جهانی را تشکیل داده و به شبکه ژئوپارک‌ها فرستاده شود.

رییس گروه میراث زمین شناختی و ژئوتوریسم در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: تاکنون چندین جلسه برای تدوین آیین نامه اجرایی این کمیته برگزار شده است. پس از تدوین و تصویب آئین‌نامه، این کمیته به صورت رسمی کارش را آغاز خواهد کرد.

وی بیان کرد: این همکاری و همگرایی بین سازمان‌های مرتبط با موضوع ژئوپارک در کشور موجب خواهد شد، در آینده مشکلاتی از قبیل تداخل مدیریت در مناطق حفاظت شده یا سایت‌های میراث جهانی با ژئوپارک‌ها به وجود نیاید.

امری کاظمی درباره محدوده و قلمرو برنامه‌های این کمیته گفت: در آئین‌نامه اجرایی پیشنهاد شده که مناطق آزاد هم در محدوده اثر این آیین نامه قرار گیرند و بنابراین کل مناطق کشور در آینده از مزایای برنامه های این کمیته بهره‌مند خواهند شد.

ایران تا کنون موفق به تشکیل و معرفی یک ژئوپارک در منطقه قشم شده که تنها ژئوپارک خاورمیانه نیز به شمار می‌آید. این ژئوپارک تا سال ١٣٩١ ثبت جهانی بود که به دلیل پاره‌ای از کاستی‌ها و ناتوانمندی در اجرای برنامه‌ها، از فهرست شبکه جهانی ژئوپارک‌ها خارج شد، اما به تازگی و پس از بازدید رییس این شبکه جهانی از تنها ژئوپارک خاورمیانه، حمیدرضا مومنی – مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم – از پذیرش دوباره پرونده ژئوپارک قشم توسط این شبکه جهانی خبر داده است.