سید محمدبهشتی

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: با وجود مضایقی که در پژوهشگاه با آن مواجه هستیم هیچ محدودیتی در تهیه نقشه باستان شناسی کشور نداریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمدبهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم گشایش چهاردهمین گردهمایی باستان شناسی ایران که با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و باستان شناسان ایرانی وخارجی در سالن اجتماعات موزه ملی برگزار شد، گردهمایی‌های سالانه باستان شناسی ایران را به نوروز باستان شناسی تشبیه کرد که سال باستان شناسی با آنها آغاز و ختم می شود .

 وی با مهم دانستن جایگاه باستان شناسی کشور گفت: معمولا در مطالعات تاریخی که یکی از شاخه‌های حوزه باستان‌شناسی است سرگذشتمان را برای دستیابی به سرنوشتمان مرور می کنیم واز آنجایی که گذشته و آینده به هم مرتبط هستند از طریق انجام این مطالعات قصد داریم سرنوشتمان را بشناسیم تا آینده برایمان روشن شده و در روشنایی قدم برداریم.

بهشتی تصریح کرد: از این منظر مطالعات در حوزه باستان شناسی نشان می دهد مطالعات تاریخی مادقیق، صحیح، قابل اتکا و به دور از غرض است و ما را در یافتن مسیر و آینده‌ای روشن تر کمک می کند .

او با اشاره به گزارش عملکرد پژوهشکده باستان‌شناسی که توسط حمیده چوبک ارایه شد فعالیت‌های باستان شناسی صورت گرفته امسال را در کشور گسترده اعلام کرد و گفت: از اهدافی که امسال همواره به مسئولان این پژوهشکده متذکر می‌شدم مهم تلقی کردن مدیریت امر پژوهش در کنار انجام پژوهش های باستان شناسی در میان سایر نهادها و مراکز پژوهشی داخلی و بین المللی بود که حرکتی که صورت گرفته حکایت از این دارد که در این مسیر گام هایی برداشته شده است .

وی با تأکید بر ارتقای عملکرد باستان شناسی در سال ۹۵ گفت: در سال آینده باید از یاری پژوهشگران خارج از پژوهشکده باستان شناسی بهره ببریم زیرا اگر تمام  باستان شناسان ایران نیز جمع شوند می توانند تنها به گوشه ای از باستان شناسی ایران بپردازند چون کشورما در حوزه باستان شناسی خاص است .

او تکمیل نقشه باستان شناسی کشور را از اولویت‌های سال آینده پژوهشکده باستان شناسی اعلام کرد و گفت :با اینکه تا به حال نیز این حرکت مهم تلقی شده است اما گویی در ردیف اقدامات دیگر جای گرفته که شایسته است به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد .

بهشتی تصریح کرد: در پژوهشگاه با مضایق زیادی مواجه هستیم ولی در پژوهشکده باستان شناسی برای تهیه و تکمیل نقشه باستان شناسی هیچ محدودیتی نداریم و آنچه که درتوان و  امکان باشد فراهم می کنیم .

او با تأکید بر ضرورت افزایش استاندارد فعالیت های باستان شناسی تصریح کرد: این ارتقا باید در تمامی ابعاد مورد توجه قرار گیرد به نحوی که علوم دیگر را وارد باستان‌شناسی کنیم و نشان دهیم که باستان شناسی یک کار علمی، حساس و پیچیده است و باید آداب آن به جا آورده شود.

چهاردهمین همایش باستان شناسی ایران به منظور ارائه آخرین پژوهش‌های باستان شناسی توسط پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به مدت ۳ روز در حال برگزاری است .

این همایش به ارائه مقاله‌های علمی درباره کاوش های میدانی، بررسی و شناسایی محوطه‌های باستانی و تاریخی و بازنگری اطلاعات گذشته و نمایشگاه یافته های باستان شناختی سال ۹۳ می پردازد.

نمایشگاه دستاوردهای کاوش‌های باستان شناسی سال ۹۳ که۳۰محوطه باستان شناسی را شامل می‌شود همزمان با برگزاری چهاردهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران برپا می شود.