نوروز

گرگان – عضو شورای سیاست‌گذاری آئین ملی نوروز و رئیس کمیته نوروزگاه از نوروز به عنوان میراث وحدت آفرین اقوام ایرانی نام برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبان میرشکرایی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری طرح ملی نوروزگاه در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: نوروز تنها میراثی است که بین همه اقوام مشترک ایران وحدت ایجاد می‌کند و ما هم موظفیم تا به این امر پرداخته و در مسیر آن گام برداریم.

میرشکرایی افزود: نوروزگاه یک رویداد فرهنگی و جزئی از برنامه‌های جشن نوروز و تنها رویدادی است که جنبه سراسری دارد و امسال در ۱۲ استان کشور به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود که جامعه هدف آن نیز مردم بومی است.

وی بیان کرد: نوروز بزرگ‌ترین پرونده چندملیتی ثبت‌شده در یونسکو در حوزه فرهنگی است که ۱۲ کشور در این پرونده حضور دارند.

وی افزود: این ۱۲ کشور همه تک قوم هستند اما ایران تنها کشوری است که از همه این کشورها اقوامی را در خود جای‌داده است و وحدت ایران وابسته به وحدت این اقوام است.

عضو شورای سیاست‌گذاری آئین ملی نوروز و رئیس کمیته نوروزگاه تصریح کرد: استان گلستان از مهم‌ترین استان‌هایی است که از منظر نوروز اهمیت دارد، در این استان همه قومیت‌ها هستند و ترکمن‌ها که از قدیمی‌ترین اقوام بوده و کهن‌ترین آئین‌های مربوط به نوروز را دارند نیز در این استان حضور دارند.

میر شکرایی بابیان اینکه نوروزگاه تنها متعلق به امسال نیست گفت: این اقدامات باید به‌صورت سالانه به یونسکو اعلام‌شده و ایران به‌عنوان مدیر پرونده نوروز وظیفه بیشتری دارد.

رئیس کمیته نوروزگاه تأکید کرد: نوروزگاه یک رویداد فرهنگی است که جزئی از مجموعه آئین‌ها جشن نوروزی و محلی برای ارائه فرهنگ نوروز است، در این رویداد غذاها و خوراک‌های آئینی مانند سمنو، بازی‌های محلی، موسیقی و رسم و رسومات مانند سفره نوروزی همراه با اطلاعات آن ارائه می‌شود.

میر شکرایی اظهار کرد: این رویداد به‌صورت سراسری از ۱۸ تا ۲۴ اسفندماه امسال اجرا می‌شود، امسال استان‌های گلستان، گیلان، آذربایجان شرقی، کردستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، تهران، کرمان و خراسان رضوی به‌صورت پایلوت این برنامه را اجرا می‌کنند اما استان‌های دیگر نیز می‌توانند اقدام کنند و منعی وجود ندارد.

وی بابیان اینکه در ایران باستان ۱۲ جشن ماهیانه داشتیم گفت: از اهداف اصلی نوروزگاه شناساندن بعد ملی اقوام است، برخی از جشن‌های ایرانی مانند مهرگان، تیرگان و چله ثبت ملی شده و در حال ثبت دیگر جشن‌ها نیز هستیم.