علی یاوری

یکی از فعالان «گردشگری صنعتی در ایران» تأکید کرد: پس از لغو تحریم‌های اقتصادی و آغاز کامل اجرای برجام، گردشگری صنعتی چرخ اقتصادی کشور را به حرکت در می‌آورد.

علی یاوری از فعالان و مجریان تورهای گردشگردی صنعتی درباره تاثیر اجرای برجام و لغو تحریم‌ها بر گردشگری ایران به خبرنگار مهر گفت: باز شدن فضای اقتصادی کشور و سیاستی که دولت در ایجاد رابطه و تعامل با همه کشورها در پیش گرفته، موجب شده تا در فضای پساتحریم، نگاه بسیاری از دولتمردان و همچنین صاحبان صنایع بخش خصوصی به گردشگری صنعتی معطوف شود.

وی تصریح کرد: اگر چه هم اکنون شاهد حضور گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران و مدیران ارشد صنعتی اروپایی در کشور هستیم اما به نظر می‌رسد برای نشان دادن تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود باید با برنامه‌ ریزی و سازماندهی، گردشگری صنعتی را در مسیر درستی به حرکت در آوریم.

این مجری طرح گردشگری صنعتی در ایران ادامه داد: بی تردید اگر سرمایه گذاران و برندهای مطرح اروپایی در قالب تورهای گردشگری تخصصی صنعتی وارد کشور شوند، علاوه بر آشنایی کامل با توانمندی‌های داخلی می‌توانند تعاملات گسترده تری با بخش خصوصی و غیر انتفاعی داشته باشند.

وی از برگزاری تورهای صنعتی و نمایشگاهی به عنوان اساس گردشگری صنعتی یاد کرد و افزود: مدیران دولتی، صنعتگران بخش خصوصی، مهندسان، برنامه‌نویسان، دانشجویان و همچنین مجموعه‌های دانش بنیان و پژوهش محور می‌توانند با حضور در این تورهای تخصصی، ضمن آشنایی با فناوری و ابزارآلات صنعتی جدید، تعاملات اقتصادی بسیاری را با برندهای مطرح خارجی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سرمایه‌گذاران دو کشور ایتالیا و آلمان در فضای کنونی درصدد تعامل سازنده با بخش خصوصی در ایران هستند افزود: بر همین اساس بسته‌های گردشگری تخصصی صنعتی مختلفی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی تدوین شده است که همین امر موجب هم پیوندی و انعقاد قراردادهای اقتصادی بسیاری بین ایران با کشورهای ایتالیا و آلمان شده است.

یاوری با تاکید بر نقش گردشگری صنعتی در رونق اقتصادی کشور افزود: بازدید گردشگران متخصص و اهل فن از سایت‌های صنعتی، علاوه بر اینکه تجربه گردشگری را در ابعاد مختلف آن به بازدید کنندگان ارایه می دهد، در کارآفرینی، جذب سرمایه، ایجاد درآمد، تعاملات فی مابین و اعتلای سطح آگاهی جامعه نیز سهم بسزایی دارد.