سفرهای مردم ایران در داخل کشور پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گران‌تر شد. از لوکس شدن سفرهای هوایی گرفته تا افزایش نرخ بلیت موزه‌ها. همه این اتفاقات در نیمه دوم سال افتاد.

سفر

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از آنکه در روز نهم آذر ماه امسال سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که پس از مدت‌ها کار کارشناسی و تخصصی و بنا بر اجرای بندی از برنامه پنجم توسعه کشور و تصویب شورای عالی هواپیمایی، نرخ بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر داخلی آزاد و ۸۷ مسیر همچنان جزء مسیرهای حمایتی قرار گرفت، برخی از ایرلاین‌ها اقدام به فروش بلیت هواپیماهای خودبه قیمتی بیشتر از قیمت روزهای گذشته کردند.

رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی مسیرهایی که آزاد سازی نرخ بلیت در آنها صورت گرفته را مسیرهای منتهی به جزایر کیش و قشم، شهرهای نفتی و مسیرهای انفرادی و مسیرهای جدید عنوان کرد.

هر چند مسیرهایی که آزادسازی نرخ در آنها توسط سازمان هواپیمایی مشخص شده، اما نرخ بلیت برخی از مسیرها که جزو هیچ یک از موارد اعلامی نبودند، نیز افزایش یافت مانند مسیر هوایی تهران مشهد!

از سوی دیگر برخی از فعالان گردشگری معتقدند که این افزایش نرخ در بلیت هواپیما تبی است که به زودی می‌خوابد اما برخی دیگر مانند ناصر گلدوست عضو انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به خبرنگار مهر می‌گوید: از آنجا که سفر به برخی از مقاصد در ایام پیک مانند اربعین و یا شهادت امام رضا زیاد است برخی از ایرلاین‌ها بلیت هواپیما را گران تر از روزهای دیگر می فروشند. با این تفاوت که اکنون شرکت های چارتر کننده که قبلا خودشان بلیت را ارزان خریده اند؛ با اعلام آزادسازی نرخ، این بلیت‌ها را افزایش داده اند درحالی که نباید اینطور باشد. ولی نظارتی روی آنها انجام نمی شود.

درحال حاضر ایران حدود ۱۲ ایرلاین دارد که برخی از آنها اعلام کرده اند که فعلا نرخ را افزایش نمی دهند شاید به دلیل آنکه در این شرایط سیاست جذب مسافر را در پیش گرفته اند. با این حال اکنون سفر با هواپیما به معنای واقعی یک سفر لوکس به شمار می آید.

نرخ اتاق هتل‌ها از زمستان یا اوایل سال آینده گران می‌شود

از سوی دیگر با اعلام آزاد سازی نرخ در بلیت هواپیماها، جامعه هتلداران ایران نیز اعلام کرده است که نرخ اتاق هتلها برای افزایش آن بررسی می شود به این ترتیب از زمستان امسال و یا اوایل سال آینده، شاهد افزایش قیمت هتل‌ها خواهیم بود، این تکلیف از اواخر آذر یا اوایل دی ماه مشخص خواهد شد.

جمشید حمزه زاده اعلام کرد که باید نسبت به تورم داخلی، حتما قیمت‌ها را تا ۲۰ درصد افزایش دهند. هتل‌ها می‌توانند رزروها را انجام دهند، اما در قرارداد خود شرط افزایش قیمت سال آینده را اعلام کنند تا مشتری در جریان باشد و هنگام تسویه حساب مشکلی پیش نیاید.

بلیت موزه سه هزار تومان شد

 آبان ماه بود که نرخ بلیت موزه ها و اماکن تاریخی نیز به عنوان بخش دیگری از هزینه های سفر، افزایش یافت. این افزایش ورودی موزه ها و اماکن تاریخی که از اول آذر ماه اجرایی شد، براساس بخشنامه‌ای بود که سازمان میراث فرهنگی به واحدهای تابعه این سازمان ابلاغ کرد.

بر این مبنا، در موزه‌ها و اماکن درجه اول، مبلغ ورودیه برای بازدیدکنندگان داخلی ۳۰ هزار ریال و برای بازدیدکنندگان خارجی ۲۰۰ هزار ریال است. مبلغ ورودیه برای اماکن و موزه‌های درجه دو نیز برای بازدیدکنندگان داخلی ۲۵ هزار ریال و برای بازدیدکنندگان خارجی ۱۵۰ هزار ریال خواهد بود. این رقم در خصوص موزه‌ها و اماکن تاریخی درجه سه، ۲۰ هزار ریال برای ایرانیان و ۸۰ هزار ریال برای بازدیدکنندگان خارجی تعیین شد. این افزایش نرخ بلیت موزه ها درحالی است که حتی اتفاقی در تغییر چهره بلیت موزه ها نیز رخ نداده است و هنوز بلیت تخت جمشید در موزه ملی ایران فروخته می شود!

براساس این بخشنامه موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، موزه‌های زیر نظر این سازمان در سه درجه اول تا سوم به ترتیب شامل موزه‌های ملی، منطقه‌ای و محلی تقسیم‌بندی می‌شوند. بر این اساس بناهای ثبت شده در فهرست میراث جهانی (ازجمله کاخ – موزه گلستان تهران)، موزه ملی ایران و مجموعه‌های سعدآباد و نیاوران در شمار بناها و موزه‌های درجه اول قرار گرفته‌اند.

 بلیت قطار مسافری از ۲۵ آذر به طور متوسط ۸ درصد افزایش می‌یابد

پس از این اظهار نظرها، معاون شرکت راه آهن نیز در چند روز گذشته اعلام کرد: براساس تازه‌ترین تصمیمات، قیمت بلیت قطار مسافری از ۲۵ آذرماه به طور متوسط ۸ درصد افزایش می‌یابد. ضمن اینکه حداکثر افزایش قیمت ۲۰ درصد و حداقل افزایش قیمت کمتر از ۸ درصد گزارش شده است.

در همین حال، سید محمد راشدی معاون مسافری شرکت راه آهن گفت: از ۱۳۷ قطاری که در شبکه ریلی تردد می کند، ۹۱ قطار با ۱۰ درصد و کمتر از آن افزایش و ۴۶ قطار نیز حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت خواهند داشت. البته شرکت‌هایی مجاز خواهند بود تا ۲۰ درصد افزایش قیمت دهند که در روزهای غیرپیک مسافر هم تخفیف لازم را برای مسافران در نظر بگیرند و شرکت راه آهن نیز نظارت خواهد کرد، ضمن اینکه با توجه به اینکه بلیت قطار ۴۵ روزه پیش فروش می‌شود، کسانی که از قبل بلیت خریده اند، با همان نرخ قبلی محاسبه خواهد شد.
به گفته معاون مسافری شرکت راه آهن، ۲۴ قطار که در مسیرهای حومه‌ای تردد می‌کنند، مشمول افزایش قیمت‌ها نمی‌شوند.

با وجود آنکه شرکت های ریلی تمایل به افزایش نرخ دارند و این افزایش را حق خود می دانند اما در مقابل آن، هیچ تغییری در خدمات دهی و یا نوسازی ناوگان مشاهده نمی شود. با این حال معاون مسافری شرکت راه آهن مدعی است که شرکت‌های بخش خصوصی با توجه به زیان ده بودن قطارهای مسافری تمایلی به سرمایه گذاری در این بخش ندارند.

زمزمه های افزایش نرخ بلیت اتوبوس

در آستانه افزایش وسایل حمل و نقل عمومی، زمزمه های افزایش نرخ بلیت اتوبوس های بین شهری نیز شنیده می شود. به نحوی که مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی گفته است: با هدف ایجاد انگیزش در بین مالكان خودرو های مسافربری و تامین خودرو های مورد نیاز برای انتقال و جا به جایی زائران نرخ کرایه اتو بوس های برون شهری از سایر استان ها به مقصد مشهد و همچنین بالعکس ۲۰ درصد گران می شود. در همین راستا اتوبوس های برون شهری در مسیر های كرمان-مشهد، اصفهان-مشهد و یزد-مشهد و سایر شهرستان از بیستم  آذر ماه سال جاری لغایت ۲۳ آذر ماه با  ۲۰ درصد افزایش قیمت خدمات ارایه می دهند.

با این وجود هنوز سازمان اتوبوسرانی و پایانه های کشور اعلام رسمی مبنی بر افزایش نرخ بلیت اتوبوس نکرده است شاید آنها نیز منتظر بررسی شرایط هستند.

از سوی دیگر میزان افزایش نرخ اتاق هتل به عنوان بخش مهمی از هزینه های سفر و افزایش نرخ وسایل حمل و نقل عمومی مانند قطار و پس از آن لوکس شدن سفرهای هوایی با افزیش نرخ بلیت هواپیما به نظر می رسد که سفرهای پایان سال ۹۴ گران تر از هر زمان دیگر باشد به این میزان افزایش نرخ باید تقاضا برای سفر در ایام آخر سال و تعطیلات نوروزی را نیز افزود. چرا که بسیاری از فعاالان گردشگری در این ایام از فرصت تقاضا برای سفر استفاده کرده و نرخ ها را بازهم افزایش می دهند.