ایران

استاد دانشگاه مونپلیه فرانسه درباره کانال‌های ارتباطی جذب گردشگر گفت: معتقدم ایران با ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد تا 10 سال آینده می‌تواند یک رویداد بزرگ جهانی مانند جام جهانی فوتبال را برگزار کند.

پروفسور دومینیک کروزه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: یکی از بهترین کانال‌های ارتباطی که در آن با انبوه گردشگر مواجه می‌شویم برگزاری رویدادهای بزرگ مانند جام جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک است. یک نابرابری که در بحث برگزاری چنین رویدادهایی وجود دارد این است که 90 درصد آنها در کشورهای توسعه‌یافته رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: برگزاری رویدادهای بزرگ جهانی سخت است، اما ناممکن نیست، این اقدام را کشورهایی مانند ژاپن و برزیل تاکنون توانسته‌اند که انجام دهند. معمولا مخاطب رویدادهای بزرگ، افراد خاصی از جامعه هستند و البته بازی‌های المپیک یک فرصت است که در بسیاری از مناطق دنیا می‌تواند برگزار شود.

استاد دانشگاه مونپلیه فرانسه درباره این فرصت که مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است گفت: باتوجه به اینکه مسلمانان جمعیتی بالغ بر یک میلیارد را در جهان به خود اختصاص دادند و از هر 5 یا 7 نفر را شامل می‌شوند این رویداد می‌تواند فرصتی بسیار خوب باشد.

وی ادامه داد: دنیای اسلام دنیایی بزرگ است که رشد جمعیتی 2 تا 7 درصدی را دارد، نباید از گردشگران مسلمان غافل شد. در میان کشورهای اسلامی عربستان و ایران دو کشور بزرگ به‌شمار می‌روند که البته عربستان از نظر میزبانی اصلا شبیه به شما نیست.

کروزه با اشاره به نمایشگاه آثار هنری ایران در ژنو خاطرنشان کرد: من این نمایشگاه را دیدم که علاوه بر آن یک نمایشگاه آثار هنری مدرن نیز برپا بود و البته من نمی‌دانستم که این نمایشگاه اسلامی بود یا ایرانی- اسلامی.