رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم ناچیز ایران در عرصه گردشگری گفت: به طور حتم در قانون برنامه ششم توسعه باید زمینه‌های لازم جهت توسعه گردشگری در کشور فراهم شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری ایسنا دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز پنجشنبه با حضور در روستای دستگرد شهر قم در مراسم افتتاح منطقه نمونه گردشگری دستگرد شرکت کرد و در ابتدای این مراسم با تقدیر و تشکر از متولیان و سرمایه‌گذاران پروژه منطقه نمونه گردشگری دستگرد اظهار کرد: یکی از مشکلات کنونی شهر قم، نبود امکانات رفاهی و تفریحی برای مردم شهر و گردشگران است؛ از این رو برای آینده این شهر به عنوان مرکز تشیع جهان اسلام باید امکانات رفاهی و تفریحی در تمام سطوح از سوی مسئولان فراهم شود و در این راه شهرداری، استانداری استان و بخش خصوصی باید وارد میدان شده و کمبودها را رفع کنند.

وی با اشاره به کمبود فضای سبز در شهر قم تصریح کرد: با توجه به مشکلات کنونی این استان به ویژه معضل گرد و غبار و خشک شدن دریاچه نمک، به طور حتم باید فضای سبز منطقه از سوی مسئولان توسعه یابد و ما نیز باید از بخش خصوصی برای اجرای اینگونه طرح ها حمایت کنیم.

رئیس مجلس با اشاره به ظرفیت های بالای شهر قم در بحث گردشگری و زیارتی افزود: یکی از مشکلات این حوزه کمبود امکانات اقامتی در شهر است از طرف دیگر قم به عنوان یک شهر زیارتی و مواصلاتی می تواند هم هدف و هم محل عبور مسافران و گردشگران باشد از این رو نمی‌توان جنبه عبوری گردشگران از شهر را نادیده گرفت؛ زیرا بسیاری از مسافران برای رسیدن به شهرهایی مانند اصفهان و کاشان از قم می‌گذرند؛ بنابراین برای این دسته از گردشگران نیز باید امکانات متناسب اندیشیده شود.

وی با اشاره به حجم ورود گردشگران خارجی به ویژه شیعیان کشورهای مختلف به شهر مقدس قم گفت: یکی از ضروریات افزایش جذب گردشگر خارجی برای شهر قم، تکمیل پروژه فرودگاه این شهر بوده که متأسفانه در شرایط کنونی نیمه کاره است.

وی ادامه داد: به طور حتم اگر فرودگاه شهر قم به بهره‌برداری برسد حجم ورود گردشگران خارجی به ویژه گردشگران عراقی به شهر بیشترمی شود؛ زیرا آن‌ها به جای طی مسیر از فرودگاه تهران تا قم می توانند به راحتی و به سرعت به این شهر بیایند.

لاریجانی سهم ایران در موضوع گردشگری را بسیار کم دانست و گفت: این تیزهوشی نیست که نتوانیم گردشگران را جذب کرده و به جای آن از درآمدهای نفتی استفاده کنیم زیرا در شرایط کنونی همه کشورها برای ایجاد زمینه های گردشگری و جذب توریست در تلاش هستند.

وی بر لزوم توجه به مسئله گردشگری در قانون برنامه ششم توسعه تأکید کرد و گفت: در این قانون باید وظیفه توسعه مقوله گردشگری بر عهده دولت قرار گیرد.

امروز، دهکده بین‌المللی و نمونه گردشگری دستگرد با حضور دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.