موزه

موزه دوران اسلامی و موزه پیش از تاریخ ایران باستان، ظهر روز شنبه هفتم شهریورماه پس از ۹ سال با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، موزه دوران اسلامی و موزه پیش از تاریخ ایران باستان، ظهر روز شنبه هفتم شهریورماه با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد؛ موزه دوران اسلامی بخشی از موزه ملی ایران است که حدود ۹ سال بلاتکلیف رها شده بود که تیم فنی و اجرایی این موزه در چند ماه اخیر تمام تلاش خود را کردند تا این موضوع در هفته دولت افتتاح شود. به این ترتیب امروز برای اولین بار پس از ۹ سال درهای موزه دوران اسلامی گشوده شد.

در این مراسم محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: امیدواریم این اقدام به نام کار نیک دولت یازدهم در تاریخ ثبت شود. جهان ما در حال تغییر است. این تغییرات فقط در حوزه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیست بلکه تکنولوژی اطلاعات نیز در حال تکامل است. در این میان موزه ها نقش کلیدی در حفظ هویت و آگاه کردن جامعه از تجربیات سرزمینی دارند. رسالت موزه ها این است که مکان های ممتاز برای تبادل نظر باشند. گشایش موزه پیش از تاریخ از یک میلیون سال تا ۶ هزار سال پیش و موزه دوران اسلامی از صدر اسلام تا دوره قاجار، بخشی از تمدن بشری را می تواند به نمایش بگذارد.

وی گفت: در هیچ یک از دوره های جهان نمی توان حضور هنر ایران را نادیده گرفت. موزه هایی که افتتاح می شوند به لحاظ محتوا بسیار مهم هستند. در جهان ۸۰ هزار موزه وجود دارد. سهم ما در کشور ۵۰۰ موزه است که ۲۵۰ موزه آن متعلق به سازمان میراث فرهنگی و ۲۵۰ موزه دیگر توسط بخش خصوص و یا به صورت مشارکتی با سازمان میراث فرهنگی در حال فعالیت هستند.

وی افزود: وظیفه اصلی موزه ملی به فراموشی رفته است. اصرار بر این بود که نهضت راه اندازی موزه اتفاق بیفتد. به همین دلیل اکنون در استان فارس یکی دو موزه در حال راه اندازی است. موزه بزرگ خراسان نیز چند سال زودتر افتتاح شد. موزه دوره اسلامی نیز که ۹ سال با مشکلات عجیبی دست و پنجه نرم می کرد و کسی حاضر به کامل کردن آن نبود اکنون افتتاح شده است. مسائل بازرسی از پرونده این موزه باعث می شود همه کنار بکشند اما با کمترین هزینه توانستیم کار ماندگاری بر جای بگذاریم.

وی با بیان اینکه موزه ملی باید معیار موزه داری در کشور باشد، گفت: موزه دوران اسلامی با ۴ هزار متر مربع زیربنا دارای ۱۷۰ ویترین و ۱۵۰۰ شیء است. همچنین موزه پیش از تاریخ نیز با ۲۵۷۰ متر مربع ۹۰ ویترین دارد که از لحاظ پژوهشی اشیاء تاریخی آن بسیار مهم هستند.

در حاشیه این برنامه مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی به خبرنگاران درباره عبور متروی تهران از نزدیکی این موزه و نگرانی ها درباره لرزش ساختمان آن، گفت: تمام این بررسی ها انجام شده، نگرانی وجود ندارد و پس از بررسی این لرزشها بود که موزه دوران اسلامی را تجهیز کردیم.