گردشگری

یک استاد دانشگاه گفت: سازمان میراث فرهنگی باید برای ورود گردشگران خارجی به ایران اعلام وضعیت قرمز کند، اگر ایران از پشت پرده‌های ۳۵ ساله بیرون بیاید، همه متوجه ضعف کشور در گردشگری می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم‌اندیشی «چگونگی تحقق مبانی برنامه ششم توسعه در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» عصر روز گذشته طی چهار ساعت با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و جمعی از مدیران فعالان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در سالن فجر ارگ آزادی برگزار شد.

در پنل گردشگری این برنامه که جزو آخرین پنل‌های نشست بود، محمدتقی رهنمایی استاد دانشگاه در حوزه گردشگری گفت: روضه‌ای که الان می‌خوانم ۳۵ سال پیش هم خوانده بودم ولی باز امید دارم؛ اینکه یکی از ۱۲ محور برنامه ششم توسعه، گردشگری است؛ امیدم را بیشتر کرده است. قرار شد حرف‌هایی زده شود که در تدوین برنامه ششم مورد استفاده قرار گیرد.

وی از برخی حضار بابت جداسازی موضوع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انتقاد کرد و گفت: بحث دعوای درونی که گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کدام یک در این سازمان حرف اول را می‌زند، همین جا کنار بگذارید. گردشگری تقاضاست و میراث فرهنگی و صنایع دستی؛ عرضه.

رهنمایی گفت: ۳۵ سال است گردشگری نیمه تعطیل شده و ویرانه‌ای را تحت عنوان «سازمان میراث فرهنگی» برایمان باقی گذاشته است؛ اینها وابسته به هم هستند، چطور به خود اجازه می‌دهید که هر یک را جدا کنید. در تدوین برنامه ششم، خود را از نگاه بخشی به موضوع سازمان آزاد کنید. نگاه‌ها باید سازمانی باشد. تا وقتی دیدگاه فضایی نداشته باشید، همانطور می‌شود که برنامه‌ریزی‌ها در پنج برنامه قبلی عنوان شده بود. فکر می‌کنم سازمان باید اعلام وضعیت قرمز و آماده‌باش کند. خوشحال نباشیم که گردشگران ورودی به دو برابر رسیده‌اند. اگر به گردشگری که انسانی حساس است، به درستی پاسخ ندهیم؛ این بخش تابع بازده نزولی می‌شود. ما فکر می‌کنیم بعد از توافق است که تعداد گردشگران خارجی به ایران زیادتر شده است.

وی افزود: واقعیت این است که ۳۵ سال ایران پشت پرده جنجالی قرار داشت. کمی رسانه‌های گروهی را ببینید. مردم دنیا کنجکاو شده‌اند، ببینند پشت این پرده چه خبر است؟ عده‌ای برای سر در آوردن از آن، به ایران می‌آیند. به محض کنار رفتن این پرده، همه چیز رو می‌شود و گردشگران متوجه خواهند شد که راهنمایان گردشگری، اطلاعات درستی از جاذبه‌های گردشگری ندارند. سرویس‌های بهداشتی و حمل و نقل مشکل دارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: به نظرم باید حتی نمایندگان مجلس نیز به همراه وزیران و مدیران کل، استانداران، فرماندهان و مسئولان آموزش ببینند، وزیران فرهنگ و ارشاد تا آخرین دوره‌ای که مسئولیت هدایت میراث را داشتند، وقتی می‌خواستند برنامه‌ها را معرفی کنند، جرات نمی‌کردند در مجلس یک کلمه درباره گردشگری حرف بزنند، چون نماینده‌ها در آن دوره شهامت نداشتند، بشنوند که یک وزیر درباره گردشگری چه می‌گوید. روز بعد وزیران در یک مصاحبه، برنامه‌های گردشگری خود را اعلام می‌کردند.

وی گفت: آخر هفته مردم مثل زنبور از شهرهای بزرگ به شیراز و اصفهان و دو، سه شهر دیگر می‌روند. بیش از پنج میلیون مهاجر در ایران داریم. سرمایه‌ای که آنها دارند بیش از هزار میلیارد است. برای سرمایه‌گذاری احتیاج نداریم شرکت‌های خارجی بیایند. اگر شرایط و امنیت سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم، بخشی از نیازها را همین افراد رفع می‌کنند. کسانی که به ایران می‌آیند، خودشان از بهترین گردشگران هستند. در برنامه ششم از آرمانگرایی صحبت نکنید، چون در شرایط فعلی آرمانگرایی جایی ندارد.

رهنمایی تصریح کرد: تامین امنیت آثار تاریخی در سایت‌هایی که دارای ارزش میراثی است، بسیار اهمیت دارد. اکنون سیستم کنترل و نظارت در سایت‌ها موجود نیست. حفاری‌های غیرمجاز بیداد می‌کند. پرونده‌های دادگستری را در مناطقی که دارای این سایت‌های میراثی هستند، بررسی کنید و در برنامه‌ ششم آن را لحاظ کنید.

در ادامه این برنامه الماسی رئیس پژوهشکده گردشگری بیان کرد: بین سیاست‌های عمومی دولت‌ها با تصمیماتی که بخش خصوصی می‌گیرد، همزیستی وجود ندارد. یک زمان به سرمایه‌گذار اجازه سرمایه‌گذاری می‌دهیم و زمان دیگر از کار او جلوگیری می‌کنیم. ما همیشه در مرحله اجرا کم می‌آوریم. برنامه‌ریزی وجود دارد ولی در مرحله اجرا باید چاره‌اندیشی شود. در این زمینه باید به مدیران چاره‌ساز توجه کرد.

پس از پایان نشست چهار ساعته سازمان میراث فرهنگی درباره چگونگی تحقق برنامه ششم در حوزه مربوط به این سازمان، عباس پیرمرادیان رئیس جامعه راهنمایان گردشگری خواست تا چند دقیقه‌ای صحبت کند.

وی گفت: اخطار می‌دهم که اگر راهنما، آموزش نبیند تیر خلاص به گردشگری نمی‌خورد، اما تیر خلاص به مچ پای راست گردشگر خواهد خورد که اگر شانس بیاوریم گردشگری ایران پس از این مرحله با عصا و لنگان‌لنگان راه می‌رود.

فرد دیگری از میان جمعیت بلند شد و خود را استاد دانشگاه و فعال گردشگری معرفی کرد و گفت: فقط یک جمله می‌خواهم بگویم آن هم این است که «دهان‌هایی که سیب می‌گویند، بوی سیر می‌دهند».