ریژآو

ریجاب یا همان «ریژآو» به معنی محل ریزش آب که به عنوان یکی از بکرترین نقاط گردشگری ایران و بهشت گردشگری غرب کشور شناخته می‌شود، این روزها خشک خشک شده است و دیگر صدای ریزش آب آن به گوش نمی‌رسد.

به گزارش ایسنا – منطقه کرمانشاه، داستان غم‌انگیز خشک‌شدن یکی پس از دیگری چشمه‌ها، سراب‌ها، رودها و تالاب‌های کرمانشاه آنقدر همه را مستاصل کرده که جز نشستن و غم و افسوس خوردن گویا دیگر کاری از دست کسی بر نمی‌آید.

خشکسالی این روزهای دیار سنگ و آب تاحدی است که دیگر کاری از دست «آناهیتا» الهه نگهبان چشمه‌ها و آبهای روان هم بر نمی‌آید و هر روز باید مرثیه‌ای برای یکی از داشته‌های آبی‌مان بسراییم. اول از همه نوبت سراب نیلوفر بود که خشک شود و نیلوفرهای آبی‌اش بر بستر خشک سراب قرار گیرند و قایق‌های پدالی‌اش در دل خاک سراب بیارامند. بعد هم نوبت به رودخانه رازآور رسید که آنهم به یکباره خشک و بی‌جان شود و ماهیانش همه تلف شدند.

قصه خشکیدن یکباره چشمه‌های 1700 ساله تاق‌بستان هم که جای خود دارد و همه دیدند که چطور تاق بستان پُرآب به یکبار خشک و بی جان شد. سراب تاریخی قره‌دانه در منطقه کوزان نیز خشکید و …

از رودخانه گاماسیاب هم که چه بگوییم تنها گودالهای کوچکی در کفش با اندک آبی باقیمانده است و بس… و حالا نوبت به خشکیدن رودخانه الوند در منطقه گردشگری ریجاب رسیده است، ریجابی که همه‌چیز‌ش در آب خلاصه می شود و دیگر اثر و ردی از آب ندارد.

این روزها حوضچه‌های پرورش ماهی روستای شالان که قلب ریجاب است خشک شده و ماهیانش همه تلف شده‌اند.

علیرضا مرادی بیستونی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه در این باره به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، توضیح داد: ریجاب همیشه قلب تپنده گردشگری سرزمین سنگ و آب بوده و در تمامی طول سال صدای ریزش آب از ارتفاعاتش گوش‌ها را نوازش می‌داده است، اما خشکسالی که امسال دامن کرمانشاه را گرفته بیش از هرچیز صدمه و لطمه بدی به پیکر کم‌جان و کم‌رمق گردشگری این دیار زده است.

وی اظهار کرد: هیچ کس باورش نمی‌شود که به ریجاب برود اما صدای ریزش آب را در آنجا نشود، اما این یک واقعیت تلخ است که دیگر در ریجاب صدای آبی به گوش نمی‌رسد.

این مقام مسئول گفت: با خشک شدن سراب‌ها، چشمه‌ها، تالاب‌ها و رودخانه‌های دیار سنگ و آب دیگر دور از انتظار نیست که بگوییم گردشگری کرمانشاه هم خواهد خشکید. یقینا هیچ گردشگری دوست ندارد به کنار سراب، چشمه یا رودخانه‌ای برود که خشک خشک است.

علی فعله‌گری مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه کرمانشاه، در این باره اظهار کرد: شرایط جوی یکی از مواردی است که برای گردشگران در اولویت نخست قرار دارد. معمولا نقاط بد آب و هوا در جذب گردشگر چندان موفق نیستند (البته این نکته استثنائاتی هم دارد) اما در کل یک گردشگر ترجیح می دهد به نقطه‌ای خوش آب و هوا برای تفریح و گردشگری برود.

وی ادامه داد: اینکه سراب‌ها، چشمه‌ها، تالاب‌ها و رودخانه های استان کرمانشاه یکی پس از دیگری خشک می‌شوند اصلا خبر خوبی برای گردشگری این دیار نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: مدیریت ارشد استان کرمانشاه برای امسال هدف گذاری کرده که بتواند چهار میلیون گردشگر جذب کند، اما با این شرایط آب و هوایی و خشک شدن منابع آبی در کاهش ورود گردشگر به این دیار بی تاثیر نخواهد بود. اگر چاره‌ای برای حفظ منابع آبی دیار سنگ و آب نشود دیگر حرف از گردشگری و توسعه آن زدن بی‌معنی است.

کیاست امیریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خبر از کاهش چشمگیر آب پشت سدهای استان داده و گفته است: حدود 50 درصد آب ذخیره پشت سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: کرمانشاه در شرایط کم‌آبی به سر می‌ برد و به همراه هشت استان دیگر کشور درگیر تنش شدید آبی است. مردم و صد البته خود مدیران باید باور کنند که ما در کشور و به تبع آن در استان کرمانشاه دچار کم‌آبی شدیدی هستیم.

این یک واقعیت تلخ است که تعبیر سرزمین سنگ و آب برای استان کرمانشاه روز به روز بی‌معنی‌تر می‌شود.

گزارش از هادی نوروزی، خبرنگار ایسنای منطقه کرمانشاه