سید محمد بهشتی

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: از همه کسانی که بدهکار عدل هستند می خواهم به فکر این باشند که حیات علمی مرحوم عدل و آن چیزی که او برایش عشق می ورزید تداوم پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم تشییع پیکر پروفسور عدل که پیش از ظهر روز یکشنبه از موزه ملی ایران آغاز شد گفت: زمانی که تازه مسئولیت سازمان میراث فرهنگی را برعهده گرفته بودم مجبور شدم سفری به فرانسه داشته باشم. در این برنامه شهریار عدل در سه، چهار روزی مرا به جاهای مختلف میراثی پاریس برد من بعدا متوجه شدم او برایم یک دوره فشرده گذاشته بود تا بگوید میراث فرهنگی چیست چون مسئولیت میراث را برعهده گرفته بودم و او نگران بود و می خواست با این کار نگرانی اش را برطرف کند.

بهشتی ادامه داد: مسئله میراث فرهنگی جهانی، مسئله شخصی عدل بود. او کاری نداشت چه کسی مسئول این کار است. باید این بار را به منزل می رساند. باستان شناسی شغل شهریار نبود. او عاشق ایران و فرهنگ ایران بود. شاید شهریار بنا به سلوکی که داشت تنها کسی بود که به نام کوچک او را می شناختند. وقتی در دنیای میراث فرهنگی بگویید شهریار همه می دانند کیست. احترام گذاشتن به چنین افرادی این طور است که آنها را به نام کوچکشان می شناسند. او توانسته بود آنقدر با دیگران صمیمی باشد که به نام کوچک او را صدا بزنند.

وی افزود: باید دید عدل چه میراثی برای ما گذاشته است. غیر از کارهای علمی میراث شخصیت و کیفیت سلوک را نیز برای ما باقی گذاشت. شهریار عدل برنامه های طولانی داشت. پروژه های ناتمام وی باید ادامه پیدا کند آن هم توسط کسانی که امروز می بینند بالاخره در گوشه ای از زندگی شان یک بدهی به مرحوم عدل دارند. این حرکت باید ادامه پیدا کند. از همه کسانی که بدهکار عدل هستند می خواهم به فکر این باشند که حیات علمی عدل و آن چیزی که او برایش عشق می ورزید تداوم پیدا کند.

بهشتی خطاب به مرحوم عدل گفت: چقدر نامت به تو می آمد. هم شهریار هم عدل. خدا کند همه به نام او شریف باشیم.