عکاس و خبرنگار ایرانی مقیم ژاپن که به واسطه گزارشهایش از اتفاقات ناگوار جهانی شهرت دارد، این بار جاذبه های گردشگری ایران را به تصویر می‌کشد تا انعکاس دهنده زیبایی‌های ایران در رسانه‎‌های جهانی باشد.

کردشگری

افشین والی نژاد از خبرنگاران و عکاسان بحران ایرانی مقیم ژاپن است که برای تهیه عکس‌هایی از جاذبه‌های گردشگری کشورش به ایران آمده است. او که پس از عکاسی از فاجعه سونامی ژاپن در سطح جهان شناخته شد، ۸ سال در ایران نمایندگی خبرگزاری آسوشیتدپرس را بر عهده داشت و از تمام اتفاقات و رویدادهای ناگوار ایران و جهان، زلزله ها، جنگ ها و بیماری ها عکاسی کرده است اما این بار قصد دارد فقط مردم ایران را با زیبایی‌هایشان به تصویر بکشد.

وی در گفتگویی با خبرنگار مهر درباره دلایل سفرش به ایران و تهیه تصویر از جاذبه های گردشگری گفت: زمانی که قراردادم با رادیو و تلویزیون ژاپن تمام شد، به این فکر کردم که ۲۰ سال سابقه و تجربه خبرنگاری در حوزه بحران را دارم  چندین بار نیز به ایران دعوت شده و در دانشگاه‌های مختلف درباره تجریباتی که از خبرنگاری در مواقع بحرانی داشته ام، سخنرانی کرده و مورد استقبال واقع شدم. بنابراین می توانم از این تجربیات استفاده کنم. به این ترتیب که یا از طریق آن پول در بیاورم و یا برای کارهای دیگر از آن استفاده کنم. اما دیدم که همیشه در زندگی توانسته ام خوب پول در بیاورم و خوب کار کنم اما این بار می خواهم فقط عکس بگیرم ولی نه برای کسب درآمد.

والی نژاد بیان کرد: کشورهای زیادی را دیده ام، طول و عرض کانادا را با قطار سفر کرده و چندین بار مراکز دیدنی ژاپن و کوبا و آمریکا و کشورهای عربی را دیده ام اما هیچ وقت جاذبه های گردشگری ایران معرفی نشده و حتی مورد استفاده قرار نگرفته است. بنابراین اگر بتوان از آن به خوبی استفاده کرد و آن را به جهان معرفی کنیم بسیار ارزشمند خواهد بود. شعار نمی دهم فقط می خواهم به قدر وسعم ایران را به دنیا نشان دهم.

افشین والی نژاد

اولین و تنها  عکاس حاضر در فاجعه سونامی ژاپن در پاسخ به این سوال که آیا فقط قرار است جاذبه های گردشگری ایران به تصویر کشیده شود، بیان کرد: فقط انعکاس جاذبه های گردشگری مد نظرم نیست. به من گفتند که نگاه خاصی به ایران دارم. چون سالها دور از ایران بوده ام و اکنون با دوربین ساده عکاسی می کنم. حتی چند وقت پیش مستندم درباره تهران مورد استقبال قرار گرفت و اعلام شد که این مستند توسط کسی ساخته شده که همیشه در مواقع بحرانی حضور داشته و عکاسی کرده است. اما توانسته زیبایی های تهران را به خوبی ببیند. درحالی که ما به آسانی از آن رد می شویم و نمی بینیم.

مردم در کنار تخت جمشید سرمایه ایران هستند

وی افزود: سعی می کنم با کار زیاد ضعف هایم را جبران کنم. اگر تحصیلات ندارم آنقدر کار کنم که این مساله دیده نشود. ایران جاذبه های ناشناخته زیادی دارد و من فقط قصدم نشان دادن تخت جمشید و اصفهان و ارگ بم نیست. بلکه در کنار آنها نشان دادن مردم نیز برایم اهمیت دارد چون به نظرم همانقدر که تخت جمشید برای ایران سرمایه است، مردم نیز یکی از سرمایه های مهم ایران هسنتد.

والی نژاد گفت: من در سفرهایم با مردم عادی می نشینم و زندگی آنها را به مردم دیگر در جهان معرفی می کنم. فقط برای همین کار به ایران آمده ام و دوره خاصی را برایش تعیین نکرده ام چون هر چه بیشتر کار می کنم می بینم جنبه های بیشتری برای کار کردن وجود دارد.

والی نژاد قصد دارد تا همه شهرهای ایران را دیده و از جاذبه های آن عکاسی کند در این راه از سازمان میراث فرهنگی کمک گرفته است او گفت: به دنبال این نیستم که عکس هایم را فروخته و از این طریق درآمد به دست بیاورم. با این حال تصاویر را در اختیار سازمان میراث فرهنگی نیز قرار می دهم. می شود با این تصاویر نمایشگاه برپا کرد و یا در اختیار هر کسی که می خواهد قرار دهم. قطعا انعکاس این تصاویر در هر سایت و رسانه ای انعکاس تصاویری از زیبایی های ایران است. در نظر دارم تا بخشی از این تصاویر را نیز در کتاب «ایران سرزمین عشق ناب» منتشر کنم.

والی نژاد در پاسخ به اینکه تصاویر زیادی از جاذبه های گردشگری ایران گرفته شده است چرا بازهم به فکر تهیه تصویر از این جاذبه ها هستید، گفت: بسیاری از افراد این سوال را مطرح می کنند ولی این توجیه خوبی برای کار نکردن نیست. من در حد خودم می خواهم دو کار را انجام دهم یکی اینکه چه باید کرد و دیگری چه می توان کرد؟ به نظرم می شود با نگاه دیگری عکس گرفت چون هر کسی یک نوع نگاه و امید دارد. اگر این روش من باشد و بگویم چون دیگران روی این موضوع کار کرده اند، من نباید کار کنم، مانع پیشرفت من می شود. درحال حاضر ۵ نوع بیماری مختلف دارم ولی با وجود آنها نگاهم به زندگی امیدوارانه است. به خاطر اینکه می دانم بدون امید نمی توانم زندگی کنم پس تا روزی که امیدم زنده است کار می کنم و زنده ام. بنابراین امید دارم که عکاسی از جاذبه های ایران نیز کار خوبی می شود که می توان آن را به دنیا عرضه کرد.

 کوههای آلپ و کوه گل شبیه به هم هستند

این خبرنگار و عکاس ایرانی که تازه سفرهای خود را برای عکاسی از جاذبه های ایران آغاز کرده پس از سفر به استانهای کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و اردبیل، عازم چابهار شده است و می خواهد از همه رویدادها، آداب و رسوم، جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرهای کشور تصویر ضبط کند او در این راه با مشکلات گردشگری ایران مانند نبود فرودگاه، هتل مناسب و … نیز آشنا شده اما معتقد است که همیشه نمی شود درباره نبود امکانات گلایه کرد مردم با همین نبود امکانات و داشتن مشکلات در ایران زندگی می کنند.

والی نژاد به یکی از جاذبه های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد به نام کوه گل اشاره کرد و گفت: کوه گل مانند کوههای آلپ زیبا بود. من به آلپ سفر کرده ام و چندی پیش در کوه گل بودم می توانم تصاویرش را نشان دهم تا مقایسه کنید که به همان اندازه زیباست اما برای کوههای آلپ تبلیغ شده ولی کوه گل را کسی نمی شناسد. این ضعف ماست. در بالای کوه گل دریاچه زیبایی هست که هر کسی نمی تواند به آنجا رفته و ببیند.

انتقاد از رفتار شهری‌ها در طبیعت

این خبرنگار و عکاس یکی از مسائلی که در مناطق گردشگری بارها به آن برخورد کرده را تشریح کرد و گفت: در مناطق گردشگری روستایی مردم کمتر در طبیعت زباله می ریزند و طبیعت را کثیف می کنند اما در جایی مانند جاده اسالم و خلخال شهری ها زباله های زیادی را در طبیعت رها می کنند این نشان می دهد که جامعه روستایی ما به طبیعت اهمیت می دهد ولی مردم شهر که مدعی داشتن امکانات بیشتر و … هستند این کار را رعایت نمی کنند و متاسفانه در مناطق زیبای گردشگری شاهد تجمع زباله هستیم.

وی ادامه داد: به ترکیه رفته بودم و از اینکه اتوبوسهای زیادی از گردشگران در صف دیدن جاذبه های گردشگری استانبول بودند تاسف خوردم. در آنجا حضور گردشگران خارجی باعث شده که کارهای مختلفی ایجاد شود و همه درآمد کسب کنند اما در ایران جوانان اصفهان و شیراز و رشت و بندرگناوه بیکار هستند. ایران ظرفیت های زیادی دارد اما حداقل می توان در زمینه توریست داخلی کار کرد و ظرفیت ها را در گردشگری داخلی بیشتر کرد. الان مردم ایران دلشان می خواهد به خارج از کشور سفر کنند درحالی که هنوز جاذبه های گردشگری کشورشان را ندیده اند.

والی نژاد که ۲۰ سال در خارج از کشور کار کرده و ۱۳ سال مقیم ژاپن شده تصریح کرد: من بی طرفانه به مردم ایران نگاه کرده ام و دیدم که مردم ایران شاداب هستند نه الزاما شاد. در توکیو مردم خوب زندگی می کنند ولی شاداب نیستند. الان هوا گرم است ولی مردم به پارک می روند. آخر هفته مردم در شهرستانها به کوه و دشت می روند. اگر پول رفتن به هتل را ندارند، در چادر می خوابند ولی در توکیو کسی که پول ندارد، در خانه می نشیند. متروهای توکیو منظم است ولی وقتی تاخیری در آن رخ می دهد حتما کسی خودش را جلوی مترو انداخته و خودکشی کرده است. چون مردم توکیو شاداب نیستند.

وی در پاسخ به اینکه همان رسانه هایی که شما در آنها کار می کردید، ایران را مردمی افسرده معرفی می کردند گفت: به نظرم این حرف اشتباه است. من جامعه شناس نیستم که آمار بدهم ولی نگاهم متفاوت است و می بینم ایران افسرده نیست. مردم با همین شرایط، کمبودها و محدودیت ها زندگی می کنند و سعی می کنند شاداب باشند.

والی نژاد مستند «تهران شهر بی پایان» را کار کرده است و از چند کشور دیگر از جمله کانادا درخواست داشته تا کتاب خود را با نام «ایران سرزمین عشق ناب» درباره جاذبه های ایران در آن کشورها بنویسد اما او ترجیح داده تا این کتاب را در ایران و برای ایران بنویسد.

گفتگو : فاطیما کریمی