ایران

معاون گردشگری لزومی برای شرکت در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های گردشگری حلال ندانست و گفت: در ایران باید ابتدا ضوابط و برند گردشگری حلال را تعریف کنیم، سپس در نمایشگاههایی با این موضوع شرکت داشته باشیم.

مرتضی رحمانی موحد معاون  سازمان میراث فرهنگی درباره اینکه چرا کشورهایی مانند مالزی و ترکیه جشنواره گردشگری حلال برگزار می‌کنند، اما ایران هیچ نقش و شرکتی در این جشنواره‌ها ندارد، به خبرنگار مهر گفت: در جایی مانند مالزی سه فرهنگ چینی، هندی و مسلمان زندگی می کنند. آنها مجبورند که بخش‌های مسلمان نشین خود را معرفی کنند و بگویند فقط به مذهب چینی و هندی ما نگاه نکنید.  در این کشور مناطق مسلمان نشین نیز داریم.

وی افزود: ببینید چه کسانی جشنواره‌های گردشگری حلال را برگزار می کنند و چند نفر شرکت کننده دارند و شرکت کنندگان در آنها چه کسانی هستند. ۹۹ درصد مردم ایران زندگی حلال دارند و نیازی به معرفی نیست.

وی افزود: اگر تنوع و زیرساخت‌های لازم را با نگاه جذب گردشگر مسلمان داشته باشیم، در بخش گردشگری حلال موافقیم. الان بسیاری از مسلمانان نگاه می‌کنند و می‌بینند اگر هتلی استاندارد حلال را دارد به آن مراجعه کنند. بسیاری از اروپایی‌ها دلشان می خواهد گوشت مصرفی آنها با ذبح حلال باشد، ما باید به این تنوع گرایش‌ها و علائق توجه کرده و آن را جذب می کنیم. این هیچ فرقی با گردشگران دیگر نمی کند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: ما اکنون ضوابط و دستورالعمل های لازم را در بخش گردشگری حلال در دست آماده داریم، چون باید تعریف کنیم که هتل با برند گردشگری حلال در ایران یعنی چه؟ همین طور نمی‌شود گفت که این هتل برند حلال دارد، بلکه باید برای آن ضابطه‌ای نوشت. تا این ضوابط را نداشته باشیم جشنواره برگزار کنیم که چه اتفاقی بیفتد؟  اگر این ضوابط آماده شد، آن بخش‌ها مانند تبلیغات و برگزاری جشنواره نیز اجرایی می شود.

رحمانی موحد بیان کرد: من جشنواره در میلان برگزار کنم که چه بگویم؟ این جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها چه فرقی با نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در بهمن ماه دارد. این جشنواره فقط یک عنوان تبلیغاتی است.