صنایع دستی

رییس فراکسیون صنایع دستی و فرش ایران در مجلس شورای اسلامی، گفت: فعال کردن، حمایت همه‌جانبه و تجاری‌سازی صنایع دستی در اولویت این فراکسیون است.

محمد اسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه آذربایجان شرقی با بیان این‌که « فراکسیون صنایع دستی در این خصوص با مسئولان دولت جلسه هم‌اندیشی برگزار خواهد کرد» ادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته صنایع دستی مورد بی‌مهری قرار گرفته و بخش قابل توجه آن بطور کامل تعطیل شده است.

وی افزود: برای خروج از اقتصاد نفتی و ورود به اقتصاد مقاومتی باید به ظرفیت‌های داخلی توجه ویژه‌ای کنیم؛ در این راستا صنایع دستی ابزاری برای صادر کردن ارزش‌ها و فرهنگ ایران اسلامی به سراسر دنیاست.

وی با بیان این‌که «در دنیا با دید صنعتی درآمدزا به صنایع دستی نگاه می‌کنند» اظهار کرد: صنایع دستی ایران بسیار غنی و دارای قدمت چندین هزارساله است، همچنین صنایع دستی ایران از نظر تنوع مقام اول دنیا را دارد و می‌توانیم با ارایه تسهیلات ویژه به هنرمندان و رفع موانع بستر را برای درآمدزایی صنایع دستی فراهم کنیم.

این نماینده مجلس با بیان این‌که «85 درصد بازار صنایع دستی دنیا متعلق به کشور هندوستان است»، اظهار کرد: علی‌رغم وجود صنایع دستی غنی، ایران سهم بسیار ناچیزی از بازار صنایع دستی دنیا را دارد که امیدوارم با عزم جدی مجلس و دولت، جهشی در این زمینه ایجاد کنیم؛ چراکه صنایع دستی ما این ظرفیت را دارد که حتی با کشور هندوستان هم رقابت کند.

وی با اشاره به درآمد یک میلیارد دلاری سالانه از فروش صنایع دستی در مشهد، خاطرنشان کرد: تنها پنج درصد این درآمد متعلق به فروش صنایع دستی ایران است. فرش تبریز نیز برند جهانی است که متاسفانه به دلیل اهمال‌کاری‌های مسئولان جایگاه واقعیش را از دست داده است.