فرهنگ اقوام ایران

مدیر کل میراث فرهنگی گلستان ‌با تاکید بر خروجی مثبت از جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گلستان‌ از تشکیل کارگروه‌های تخصصی این جشنواره خبر داد.

به گزارش ایسنا، ‌ابراهیم کریمی‌ در نشست مشورتی و آسیب شناسی برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین درگلستان از تشکیل کارگروه‌های رسانه، راهبردی، اقوام، انتشارات و اجرایی برای برگزاری جشنواره سال جاری خبر داد و گفت: اعضا در این کارگروه‌ها عضو شده و تصمیمات این کارگروه‌ها مبنای برگزاری جشنواره خواهد شد.

وی همچنین بررسی نقاط ضعف و قوت و ایجاد فرایند جدید در برنامه ریزی و برگزاری این جشنواره را در ارتقای آن موثر دانست و افزود: ستاد برگزاری این جشنواره از داخل همین کمیته‌ها شکل می‌گیرد.

کریمی خاطر‌نشان کرد: در نظر است با برنامه ریزی مطلوب و بهره مندی بهینه از این جشنواره‌، ضمن خروجی مثبت‌، افزایش حضور و ماندگاری مسافر نیز عاید استان شود.

کریمی در ادامه از برگزاری همایش تورهای مسافرتی خبرداد و گفت: در نظر داریم برای سال‌های آینده فضای ۷۰۰ هکتاری را به عنوان مرکز موزه روستایی برای جشنواره اقوام در نظر بگیریم.

مشاور جوانان استاندار گلستان نیز در این نشست‌ با انتقاد از این که ظرفیت اقوام گلستان در جشنواره‌های اقوام کمتر دیده شده است، گفت: جشنواره اقوام نباید فقط ویترینی برای نمایش اقوام استان‌های دیگر باشد.

علی نصیبی‌ گفت: ابتدا باید بررسی کرد هدف استان از هزینه برای برگزاری جشنواره اقوام چیست و قصد دارد از این برنامه چه بهره‌ای ببرد.

وی در توضیح آسیب شناسی جشنواره‌های قبلی و ارائه راهکار برای برنامه‌های آینده گفت: رسانه مهمترین تاثیر را در رسیدن به اهداف جشنواره و استقبال گردشگران از این آیین ایفا می‌کند.

وی افزود: در نخستین جشنواره اقوام تنها به نشریه داخلی و گاهی هم پوشش شبکه استانی بسنده می‌شد، اما نیاز است اکنون که نام جشنواره بین‌المللی را یدک می‌کشد، نه تنها رسانه ملی و شبکه‌های کشوری به طور کامل آن را پوشش دهند، بلکه باید شبکه‌های فرا‌ملی نیز به پوشش آن بپردازند.

نصیبی لازمه این اقدام را تلاش برگزار‌کنندگان برای تقویت محتوا و ارتباط با سایر رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: باید قبل از آغاز جشنواره خبر‌سازی را شروع کرد و اطلاع رسانی را از ماه‌های قبل انجام داد تا گردشگران زودتر با این برنامه آشنا شده و برای حضور در این جشنواره برنامه ریزی کنند.

وی با انتقاد از این که بین المللی بودن جشنواره فقط به حضور کشورهای ترکمنستان، افغانستان و کوبا محدود شده است، گفت: نیاز است با آژانس‌های مسافرتی ارتباط بیشتری بر‌قرار کرد و ضمن تفاهم با تورهای گردشگری از ظرفیت آژانس‌ها برای جذب گردشگری در این ایام بهره برد.

مشاور جوان استانداری گلستان، خواستار توجه بیشتر به ظرفیت روستاهای هدف گردشگری استان شد و افزود: در جشنواره‌های گذشته روستاهای هدف، خانه‌های خود را شبیه سازی می‌کردند و آیین‌های خود را در فضای سنتی که تدارک دیده بودند، اجرا می‌کردند که همین اجراها بسیار مورد توجه گردشگران واقع می‌شد.

وی با بیان این که برخی اقوام مورد توجه ویژه قرار داشتند و برخی اقوام نیز فراموش شده بودند، گفت: این موضوع در اجرای موسیقی محلی بسیار مشهود بود.

نصیبی افزود: باید اقوام فارس راهم به عنوان یک قوم مورد توجه قرار داد و از ظرفیت‌های آنان نیز در جشنواره استفاده کرد.

وی تنوع قومیتی گلستان را فرصتی برای توسعه دانست و بیان کرد: در جشنواره اقوام فرمانداری‌ها نیز باید پای کار بیایند و همگی کمک کنیم تا گویش‌ها، سنت‌ها، آیین و آداب رسوم اقوام منطقه و کشور حفظ شود.