۷۶ گردشگر سالمند خارجی با قطار هزار و یک شب به تهران آمدند واز استقبال زیاد عکاسان، خبرنگاران و متولیان گردشگری شگفت زده شدند این درحالی است که گردشگران این قطار صرفه اقتصادی زیادی برای ایران ندارند.

گردشگری

به گزارش خبرنگار مهر، قطار هزار و یک شب پیش ار ظهر روز دهم خرداد ماه وارد راه آهن تهران شد. این قطار متعلق به کشور ترکیه بوده و گردشگران آن قبل از ورود به تهران، به مدت یک هفته از جاذبه‌های گردشگری کشور دیدن کردند. این قطار بامداد روز سه‌شنبه (پنجم خرداد ماه) از مرز رازی وارد ایران شده و گردشگرانش از گنبد سلطانیه در شهر زنجان و موزه رختشوی‌خانه بازدید کردند.

در روز چهارشنبه ششم خرداد ماه نیز این قطار وارد شهر یزد شد و گردشگران از مراکز دیدنی آن بازدید کردند. سپس به سمت اصفهان رفته و در روز پنجشنبه هفتم خرداد ماه نیز ۴۰ گردشگر آلمانی، ۱۶ سوئیسی، ۵ آمریکایی و گردشگران هلندی و اتریشی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان بازدید کرده و در روز جمعه این قطار در ایستگاه سعادت‌شهر توقف و گردشگران پس از بازدید از پاسارگاد، تخت رستم و تخت جمشید با اتوبوس به سمت شیراز حرکت کردند.

روز شنبه نهم خرداد ماه نیز ساعت ۱۹ این قطار از شیراز به تهران حرکت کرد و در ساعت ۱۰ صبح روز دهم خرداد ماه به تهران رسید.

هر چند که سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده بود این قطار ساعت ۷:۳۰ صبح به راه‌آهن می‌رسد اما ساعت ۱۰ صبح ۷۶ گردشگر خارجی با استقبال زیادی از سوی معاون گردشگری و خبرنگاران داخلی و خارجی روبرو شدند.

قطار هزار و یک شب حامل گردشگران خارجی، دارای کوپه‌های دو نفره بوده و در آنها از تزئینات صنایع دستی اصفهان و تصاویری از جاذبه‌های گردشگری ایران مانند پاسارگاد، تخت‌جمشید و برج آزادی استفاده شده بود. این قطار دارای رستوران مجهز و کوپه های VIP است که اکنون در راه آهن تهران توقف کرده است.

افشین عزیزی مدیر آژانس آیتو که مجری این تور است، به خبرنگار مهر گفت: برای ورود قطار هزار و یک شب به ایران از دو سال پیش هماهنگی‌های لازم را انجام داده بودیم. سال گذشته اولین قطار هزار و یک شب وارد کشور شده بود. این اتفاق بزرگترین رویداد گردشگری کشور است. هدفمان معرفی ظرفیت‌های گردشگری بیشتر ایران به گردشگران خارجی بوده و هست. همیشه تورهای گردشگری، سفرنامه مشخص و تکراری داشتند ولی اجرای این تور، ما را از تکرار خارج کرد.

قطار بعدی سه ماه دیگر به ایران می آید

وی در پاسخ به این سئوال که چرا ورود این قطار به ایران دو سال طول کشیده است؟ افزود: برای ورود اولین قطار، لازم بود هماهنگی‌های زیادی بین دستگاه‌ها انجام شود؛ حتی در چندین سفر مسئولان راه‌آهن به همراه ما به ترکیه رفته و مذاکرات را انجام دادند. از این به بعد مشکلی برای ورود این قطارها به ایران نداریم. حتی قطار بعدی هزار و یک شب سه ماه دیگر به ایران خواهد آمد. باید گردشگران خارجی در این تور ثبت‌نام کنند. زمانی که تعداد آنها بالای ۶۰ نفر شود، این تور را اجرایی خواهیم کرد.

عزیزی در پاسخ به این سئوال که ورود این گردشگران چقدر منفعت اقتصادی برای ایران دارد؟ گفت: ما در وهله اول، سودآوری را لحاظ نکردیم. البته منافع اقتصادی آن از یک تور معمولی کمتر است ولی امیدواریم زمانی که این تورها در حجم زیادی برگزار شود، منافع اقتصادی نیز برای ایران داشته باشد. برنامه‌ریزی برای این گردشگران به این صورت که آنها یک شب در قطار اقامت خواهند کرد و یک شب در هتل‌های ایران.

مدیرعامل شرکت آیتو گفت: گردشگران خارجی که با قطار هزار و یک شب به ایران آمدند، اغلب استاد دانشگاه بودند و هدفشان گردشگری فرهنگی است. آنها امشب از تهران با هواپیما خارج می‌شوند و استثاناً این قطار بدون مسافر به ترکیه برمی‌گردد.

گردشگران خارجی که با استقبال زیاد مدیران گردشگری مواجه شده بودند، در همان ابتدای خروجشان از واگن های قطار، با تعداد زیاد خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران داخلی و خارجی مواجه شدند. آنها از این استقبال شگفت‌زده بودند. سپس به سالن VIP راه‌آهن رفتند و با گل، شیرینی و شربت پذیرایی شدند.

لیزا، راهنمای گردشگری آلمانی زبان درباره سفرش به ایران با خبرنگار مهر گفتگو کرد و گفت: غذاهای ایرانی بسیار عالی هستند. من از خوردن غذای ایرانی لذت بردم. دلم می‌خواهد تا جاذبه‌های گردشگری دیگری از ایران را ببینم. تخت‌جمشید نیز برایم قابل توجه بود، چرا که بنایی به این وسعت و عظمت در چندین هزار سال پیش ساخته شده است و این به تنهایی جای شگفتی دارد.

یکی دیگر از گردشگران سوئیسی که حدود ۶۵ سال سن داشت، به خبرنگار مهر گفت: عظمت بناهای جهانی ایران، انسان را شگفت‌انگیز می‌کند. من همیشه تصاویری از گنبد سلطانیه و تخت‌جمشید را دیده بودم ولی ایستادن در کنار چنین بنایی بسیار شگفت‌انگیز است. ما وارد هر شهری که شدیم، با استقبال زیادی از سوی مسئولان آن شهرها و مردم مواجه شدیم. حتی مردم ایران دوست داشتند که به زبان انگلیسی به ما خوش آمد گفته و هر زمان ما را می‌دیدند، لبخند بزنند.

استقبال از گردشگران خارجی اتفاق بدی نیست اما به نظر می رسد که باید توجه داشت، که گردشگران خارجی در وهله اول زمانی که با ذوق زدگی ایرانی ها برای ورودشان به ایران مواجه می شوند، چه تصوری در ذهن خواهند کرد؟ آیا ایران از گردشگران خارجی که با هواپیما نیز وارد ایران می شوند، چنین استقبالی خواهیم کرد؟ اساسا ورود گردشگرانی که با قطار وارد ایران می شوند مگر چقدر صرفه اقتصادی برای ایران دارد؟