پژوهش‌

معاون پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس با رد اشتباهات وارد شده به “نمایه‌ی آماری گردشگری جمهوری اسلامی ایران” تاکید کرد:‌ هدف این گزارش پس از بیان وضع موجود گردشگری کشور، متذکر کردن قوه مقننه برای استفاده از ظرفیت قانون‌گذاری خود به منظور ایجاد و بکارگیری چهارچوب آماری دقیق و کاربردی، نظیر حساب‌های اقماری گردشگری در قالب قانون برنامه ششم بوده است.

نظارت بر اجرای قوانینی نظیر ماده‌ی 23 قانون مدیریت خدمات کشوری از دیگر اهداف تهیه‌ی این نمایه‌ی آماری بود که “ایروان مسعودی اصل” در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا به آن اشاره کرد.

او در واکنش به اشتباهی که به تاریخ انتشار این گزارش وارد شده است، اظهار کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس دو گزارش مجزا یکی با عنوان «بررسی کاربرد حساب‌های اقماری گردشگری در سیاست‌گذاری گردشگری» به شماره مسلسل 13733 در سال 93 و دیگری با عنوان «نمایه آماری گردشگری جمهوری اسلامی ایران» به شماره مسلسل 14207 در اردیبهشت‌ماه 94 منتشر کرده است که در ابتدای گزارش اخیر و مورد اشاره (نمایه آماری گردشگری)، ارتباط این دو گزارش تصریح شده است و جای ابهام ندارد.

وی بیان کرد:‌ دقت در خواندن سطرهای اولیه گزارش مانع از استنتاج نادرست می‌شود.

مسعودی همچنین درباره‌ی استفاده از آمارهای تخمینی در نمایه آماری مرکز پژوهش‌های مجلس، توضیح داد: شورای جهانی سفر و گردشگری در گزارش خود با عنوان «روش‌شناسی گزارش 2014 شورای گردشگری و سفر مبنی بر بررسی آثار اقتصادی سفر و گردشگری» تصریح می‌کند که استفاده از داده‌های واقعی و تخمینی توسط گروه اقتصاددانان آکسفورد از شیوه‌های بکار رفته برای تهیه‌ گزارش‌هایش است. دقیقا همین نکته در زیر صفحه‌ی گزارش مرکز پژوهش‌ها بکار رفته تا خوانندگان محترم با روش‌شناسی گزارش‌های شورای جهانی سفر و گردشگری آشنا شوند.

وی اضافه کرد:‌ آشنا بودن با رشته‌هایی نظیر اقتصادسنجی و آمار پیش‌نیاز فهم چنین روش‌شناسی بوده و اصولا بسیاری از سولات و ابهامات مطرح شده را بوجود نمی‌آورد.

معاون پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس در عین حال بیان کرد: این شیوه‌ی پذیرفته شده‌ی علمی خصوصا در حوزه گردشگری توسط دیگر نهادهای بین‌المللی نظیر سازمان جهانی جهانگردی استفاده شده است و اگر ابهام و یا انتقادی وجود دارد با نهادهای بین‌المللی مذکور در میان گذاشته شود.

او با تاکید بر این‌که مرکز پژوهش‌های مجلس عهده‌دار تولید و ارائه آمار نبوده است، گفت: این مرکز صرفا با استناد به آمارهای منتشر شده توسط نهادهای معتبر جهانی، یعنی سازمان جهانی جهانگردی (یکی از نهادهای اقماری سازمان ملل متحد) و شورای جهانی سفر و همچنین سازمان‌های ملی مرتبط مانند مرکز آمار ایران سعی در تبیین وضع موجود داشته است.

وی ادامه داد: در این بررسی با علم به روش‌شناسی بعضا متفاوت هر یک از نهادها هیچ‌گاه آمار این نهادها با یکدیگر تلفیق نشده است تا از استنتاج نادرست پرهیز شود، برای همین در این گزارش محل اخذ آمارها به دفعات بیان شده است.

مسعودی، استفاده‌ی ابزاری و نادرست از این آمارها را بدون توجه به تاریخ آن‌ها برای تضعیف کردن عملکرد نهادهای مسوول نظیر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مورد تایید این مرکز نداست.