مولوی‌ جبار وهاب

رییس سازمان گردشگری کردستان عراق از دولت ایران درخواست کرد، مشکلات لجستیکی را با اقلیم کردستان عراق حل کند تا تعاملات گردشگری بین دو منطقه توسعه یابد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا‌، کردستان عراق در سال 2014 نزدیک به سه میلیون گردشگر با درآمدی معادل 650 میلیون دلار بدست آورد. پایه‌های توسعه گردشگری در اقلیم کردستان از سال 2007 بنا گذاشته شد، در آن سال 380 هزار گردشگر جذب این منطقه شدند و پس از هفت سال تعداد گردشگران منطقه خودمختار بخش شمالی کشور عراق هفت برابر بیشتر شد.

برنامه کردستان این است که تا سال 2025 میلادی “جهانی” شود، به همین دلیل از سال 2014 تا 11 سال دیگر به صورت جزئی تعداد گردشگران‌، هتل‌ها‌ و درآمدی که باید هر سال بدست آید‌، مشخص شده است.

مسؤولان گردشگری اقلیم کردستان براساس همین برنامه، تعامل با بازارهای هدف خود را آغاز کرده‌اند و با مقامات گردشگری اتریش،‌ ترکیه و اکنون ایران دیدارهایی داشته‌اند تا راه را برای یک تعامل دو سویه باز کنند.

«مولوی‌ جبار وهاب»، رییس سازمان گردشگری کردستان عراق که به دعوت بخش خصوصی به ایران سفر کرده، در اقامت کوتاه مدت‌اش دیدارهای فشرده‌ای را با مدیران دفاتر گردشگری ایران و همچنین معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان داشت.

رفتار او چندان شباهتی با رفتار مسؤولان گردشگری ایران ندارد. برای رسیدن به برنامه‌ای که 11 سال دیگر وقت دارد، بسیار عجله می‌کند، برای همین هم در سفرش خیلی درگیر تشریفات نمی‌شود، ترجیح می‌دهد زمان استراحت‌اش را به جای صرف چای و نسکافه در اتاق‌های دربسته، به چانه‌زنی با بخش خصوصی صرف کند و روند مذاکرات را تسهیل بخشد و از این‌که به عنوان مقام مسوول یک دولت رسمی این کار را انجام دهد، هیچ ابایی ندارد، چون می‌خواهد سریع‌تر به یک برنامه‌ی عملیاتی برسد.

او از وجود یک ثروت بزرگ در سازمان متبوع‌اش صحبت می‌کند تا بخش گردشگری ایران را برای جذب گردشگران اهل کردستان عراق وسوسه کند، اقدامی که کمتر کشوری انجام می‌دهد.

سازمان گردشگری کردستان عراق برای هر گردشگری که به قصد سفر از این اقلیم خارج شود، تسهیلات مالی در حد یک تا دو هزار دلار کمک می‌کند، کمکی که گاه بلاعوض است.

«مولوی‌ جبار وهاب» فقط یک دقیقه برای انجام این مصاحبه وقت تعیین کرد، دلیل‌اش هم این بود که می‌خواهد از تمام وقتی که در ایران است برای تعامل استفاده کند. وی تاکید می‌کند: این یک تعامل دو سویه خواهد بود. همان‌قدر که کردستان نفع می‌برد، سود عاید ایران هم خواهد شد، برای همین باید از همه فرصت‌ها استفاده کرد.

ظاهرا او ایران را به یک مسابقه‌ی سرعت دعوت کرده و یک جایزه این میان گذاشته و حالا از ما می‌خواهد همراه او سرعت عمل داشته باشیم تا به آن جایزه دست یابیم. جایزه‌ی ایران گردشگران کُرد هستند که با پول دولت کردستان عراق به سفر می‌روند و ایران می‌تواند از این فرصت به نفع خود استفاده کند و جایزه کردها هم نتیجه‌ی برنامه 2025 است که قرار است کردستان را جهانی کند.

رییس سازمان گردشگری کردستان عراق به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: ما برای مذاکراتی که به تهران سفر کرد‌ه‌ایم دنبال هدف یک طرفه نیستیم، بلکه می‌خواهیم یک تعامل دو سویه‌ گردشگری بین ایران و کردستان عراق شکل بگیرد. تصور می‌کنیم نتایج خوبی از سفر به تهران بدست آوریم.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم گردشگران کردستانی را به ایران بیاوریم و امیدواریم گردشگران ایرانی نیز به کردستان عراق سفر کنند. به عنوان گروه گردشگری اقلیم کردستان هر کمکی می‌کنیم تا ایرانی‌ها به کردستان سفر کنند.

او درباره‌ی عجله‌ای که برای زودتر به نتیجه رساندن برنامه 2025 کردستان به خرج می‌دهد، اظهار کرد: بله من عجله دارم، با وجود آن‌که این یک برنامه بلندمدت است. ما می‌خواهیم کردستان را به منطقه بزرگ جهانی تبدیل کنیم. این خیلی خوب است و ما می‌دانیم چه می‌خواهیم برای همین عجله می‌کنم تا مذاکرات را رودتر به نتجه برسانم.

وی اضافه کرد: ما در کردستان عراق از صفر شروع کردیم، اما اگر حالا به کردستان عراق سفر کنید می‌بینید یک منطقه گردشگری جدید ایجاد شده است‌.

او درباره وضعیت امنیت کردستان عراق نیز با توجه به حملات داعش به خاک عراق، توضیح داد: امنیت به خوبی فراهم است، حملاتی که در خاک عراق صورت می‌گیرد روی کردستان تاثیر نگذاشته است. البته مشکلاتی وجود داشت، اما به اقلیم ما راه نیافت و اتفاقات بیرون از حریم کردستان بود.

«مولوی جبار وهاب» معتقد است، بین ایران و حریم کردستان برای توسعه گردشگری مشکل خاصی وجود ندارد، فقط او از دولت ایران خواست مشکلات لجستیکی مثل ویزای ایران برای کردستان را حل کند تا این تعامل گسترده‌تر شود.