یدالله پرمون

رئیس مرکز مطالعات جهانی میراث ناملموس گفت: تیم هنرمندان خانه موسیقی ایران تحت نظارت این مرکز آمادگی پیدا کرده اند تا پرونده های میراث ناملموس در زمینه موسیقی را تدوین کنند.

یدالله پرمون رئیس مرکز مطالعات میراث ناملموس کشورهای آسیای غربی و مرکزی به خبرنگار مهر گفت: ۳۶ جلسه برای تدوین پرونده ثبت جهانی کمانچه برگزار شد و به تیم هنرمندان خانه موسیقی آموزش تهیه پرونده‌های ثبتی را دادیم و تمام جلسات نگارش پرونده نیز تحت نظارت ما انجام شد. به این ترتیب ظرفیت سازی کردیم تا اگر بخواهند پرونده دیگری را تهیه کنند آن پرونده با دقت بالاتری به یونسکو ارسال شود.

پرمون بیان کرد: عنوان پرونده ثبت جهانی کمانچه «دانش و مهارت های ساخت و نوازندگی با کمانچه یک ساز آرشه‌ای موسیقی کلاسیک و فولکوریک ایران» است این پرونده در سال ۲۰۱۶ در فهرست میراث ناملموس قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه یونسکو دستور داده است تا عنوان همه پرونده‌ها طولانی باشد چرا که با این کار مفهوم پرونده بهتر منتقل خواهد شد.

وی گفت: برای تدوین پرونده ثبت جهانی کمانچه، هنرمندان خانه موسیقی، انجمن موسیقی در استان لرستان و آذربایجان فعالیت زیادی کردند همچنین هنرمندان استان گلستان و حتی فرمانداری گمیشان نیز با ما در این ارتباط همکاری داشتند. کمانچه فولکوریک در لرستان، ترکمن صحرا و آذربایجان بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه همه هنرمندان کارگاه‌های سازسازی و انجمن‌های موسیقی طوماری جمع کرده اند تا آن را به یونسکو ارسال کنیم.