عراق

مجری طرح گردشگر درمانی در ایلام گفت: طرح گردشگر درمانی جمهوری اسلامی ایران با استقبال بیماران عراقی رو‌به‌رو شده است.

 علیرضا خنفری در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کاهش هزینه های درمانی بیماران عراقی در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه، تامین امکانات اقامتی برای همراهان بیماران و همچنین انجام سفرهای زیارتی در صورت درخواست آنان به مشهد مقدس ازجمله عوامل استقبال بیماران عراقی از طرح گردشگر درمانی در ایران است.

وی اضافه کرد: در نتیجه پیگیری ها و ورود نخستین گروه بیماران عراقی به کشور برای درمان و رضایت کامل آنان، اکنون گروه های بعدی برای درمان در ایران نام نویسی کرده اند.

مجری طرح گردشگر درمانی در ایلام افزود: اکنون 30 بیمار دیگر در نوبت پذیرش برای درمان و سفر به کشور نام نویسی کرده اند که هفته آینده از راه مرز بین المللی مهران در جنوب غربی استان ایلام وارد کشور می شوند.

خنفری تاکید کرد: همه امکانات و مقدمات لازم برای انجام این طرح ازجمله امضا تفاهمنامه با مراکز خصوصی و درمانی، پزشکان فوق تخصص، تامین آمبولانس، محل اقامت همراهان بیماران عراقی در این استان و دیگر مناطق کشور فراهم شده است.

وی ادامه داد: همچنین تفاهم نامه ای با جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به منظور تامین بالگرد برای انتقال بیماران بدحال عراقی امضا شده تا در صورت نیاز از خدمات آنها در راستای اجرای طرح گردشگر درمانی در کشور استفاده شود.

وی گفت: دفتر اصلی نام نویسی از بیماران عراقی برای استفاده از طرح گردشگر درمانی اکنون فقط در استان «میسان» به مرکزیت شهر «العماره» عراق دایر است.

مجری طرح گردشگر درمانی در ایلام اظهار کرد: باتوجه به رایزنی های مسئولان استان ایلام و مقام های کشوری با مسئولان عراقی و نیز پیگیری های لازم قرار است دفاتر دیگری برای پذیرش بیماران عراقی و استفاده از طرح گردشگر درمانی جمهوری اسلامی ایران در اربیل، بغداد، بصره و سلیمانیه عراق نیز دایر و فعال شود.

خنفری ادامه داد: به منظور معرفی توانمندی های کشور در حوزه گردشگر درمانی قرار است در آینده نزدیک دستاوردهای ایران در نمایشگاه بین المللی بغداد نمایش داده شود تا عراقی ها بیشتر با این طرح و مزایا و امکانات آن آشنا شود.

استان ایلام با 430 کیلومتر دارای بیشترین مرز مشترک با کشور عراق است. روزانه نزدیک به 6000 زائر ایرانی و عراقی از راه مرز رسمی و بین المللی مهران در 100 کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام به شهرهای مذهبی و تفریحی دو کشور سفر می کنند.