تفاهم‌نامه‌ گردشگری

کمیته کاری برای پیگیری تفاهم‌نامه‌های فرهنگی و گردشگری ایران و اسپانیا با دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سفیر اسپانیا در تهران، دو طرف بر گسترش همکاری‌ها در زمینه فرهنگی و گردشگری تاکید کردند.

در این دیدار مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تجربیات موفق کشور اسپانیا در جذب گردشگر، گفت: براساس آمارهای سازمان جهانی جهانگردی، اسپانیا سالیانه میزبان ۶۰ میلیون گردشگر است که این آمار نشان دهنده ریشه دار بودن صنعت توریسم در اسپانیا و اعمال سیاست‌های موفق در این حوزه است.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه به وجود جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، زیارتی و توریسم سلامت در ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به حمایت‌ها و رویکرد خوب رئیس‌جمهور، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای توسعه بخش گردشگری طراحی شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه برخی مشکلات و محدودیت‌ها، مانع توسعه فعالیت‌های گردشگری در ایران شده است، یادآور شد: برخی مشکلات به دلیل کمبود زیرساخت‌ها و برخی دیگر ناشی از تحریم‌های ناعادلانه‌ای است که موانعی را در مسیر توسعه صنعت توریسم ایران، ایجاد کرده است، اما با وجود تمامی این موانع، با روی کار آمدن دولت یازدهم  و رویکرد گسترش تعامل با دنیا، ایران امروز مورد توجه بسیاری از گردشگران و به ویژه گردشگران اروپایی قرار گرفته است.

سلطانی‌فر تصریح کرد: برای اجرای برنامه های توسعه صنعت گردشگری تلاش می کنیم از تجربیات موفق کشورها استفاده کنیم.

وی با اشاره به سفر ۸ ماه قبل خود به اسپانیا که به منظور شرکت در اجلاس سازمان جهانی جهانگردی صورت گرفته بود، ادامه داد: در حاشیه این اجلاس مذاکرات و مباحث خوب و سازنده‌ای با مسئولان ارشد اسپانیا و همچنین مقامات سازمان جهانی جهانگردی در زمینه استفاده از تجربیات موفق بخش گردشگری صورت گرفت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: با رویکرد خوب دولت تدبیر و امید و شرایط خوب ایران در منطقه، ما روند رو به رشدی در حوزه گردشگری خواهیم داشت.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در بخش گردشگری اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به ۲۰ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۵ میلادی باید در زمینه زیرساخت‌های قانونی، تسهیل فعالیت‌های بخش خصوصی، احداث اماکن پذیرایی و اسکان گردشگران خارجی، تسهیل صدور ویزا، امکانات حمل و نقل عمومی و ریلی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز، اقدامات و برنامه‌های لازم را در دستور کار قرار دهیم.

سلطانی‌فر از تشکیل کمیته کاری برای پیگیری مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های همکاری میران ایران و اسپانیا خبر داد و اضافه کرد: طی سالهای گذشته مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و اسپانیا در حوزه گردشگری و مسائل فرهنگی صورت گرفته است، که این کمیته کاری مواردی را که مورد توافق طرفین بوده است را احصاء کرده و زمینه عملیاتی کردن این همکاری‌ها را فراهم می‌کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: حفظ میراث فرهنگی، چگونگی بهره برداری از مواریث فرهنگی و گسترش فعالیت‌های گردشگری از مهمترین موضوعات همکاری مشترک ایران و اسپانیا است که باید زمینه عملیاتی شدن این موارد فراهم شود.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: براساس آمار موجود در سال گذشته میلادی(۲۰۱۴)، گردشگران اسپانیایی که برای ورود به ایران تقاضای ویزا داشته‌اند، ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه اتباع ۱۹۰ کشور می‌توانند با دریافت ویزای فرودگاهی وارد ایران شوند، یادآور شد: زمان استفاده از این ویزا در حال حاضر ۲ هفته است که در آینده نزدیک این زمان به ۴ هفته افزایش می‌یابد.

افزایش ۳۰۰ درصدی تقاضای ویزا برای ورود به ایران

در ادامه این دیدار پدرو بینا سفیر اسپانیا در تهران با تایید افزایش ۳۰۰ درصدی تقاضای ویزای گردشگران اسپانیایی برای ورود به ایران، گفت: مقامات کشور اسپانیا علاقه‌مند به همکاری در زمینه فرهنگی و گردشگری با جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی افزود: اسپانیا دومین کشور دنیاست که ۱۰ درصد از تولید ناخالص ملی آن از بخشگردشگری حاصل می‌شود.

سفیر اسپانیا در کشورمان با اشاره به اینکه از زمان ریاست‌جمهوری دکتر حسن روحانی، ورود گردشگران اسپانیایی به ایران، افزایش قابل توجهی داشته است، یادآور شد: ما بر این باور هستیم که ایران یکی از مهمترین مقاصد گردشگری فرهنگی است و امیدواریم اسپانیا بتواند در رشد گردشگری این کشور تاثیرگذار باشد.

بینا ادامه داد: اسپانیا آمادگی دارد در حوزه ساخت و احداث موزه، موزه‌داری و اعزام نیروی انسانی متخصص در زمینه توریسم اقتصادی با ایران، تفاهم‌نامه همکاری امضاء کند.