گردشگری

دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی که برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته به ایران آمده، مهمترین عنصر ارتقای گردشگری را عزم سیاسی دانست و گفت:همچنان تحت تاثیر ایران هستم.

به گزارش خبرنگار مهر، طالب ریفاعی در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته که پیش از ظهر امروز پنجشنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد، نشست خبری کوتاهی با خبرنگاران داشت.

در این نشست خبری ریفاعی گفت: خوشحالم بعد از چهار سال به ایران آمده‌ام. جلسه‌ای با رئیس سازمان میراث فرهنگی داشتیم و من متوجه شدم برنامه‌های خوبی برای ایران ترسیم شده است که امیدوارم هر چه زودتر به آن دست پیدا کنید. من همچنان تحت تاثیر ایران هستم. اولین بار است که در افتتاحیه چنین نمایشگاهی در ایران شرکت می‌کنم. قول می‌دهم سازمان UNWTO در آینده متعهد خواهد بود که از این نمایشگاه بیشتر حمایت کند.

وی افزود: راه‌های زیادی است که سازمان‌های بین‌المللی بتوانند به توسعه گردشگری کمک کنند. حضور امروز ما آشکارترین پیغامی است که می‌توانیم، اعلام و منظورمان را برای حمایت از گردشگری ایران بیان کنیم.

ریفاعی ادامه داد: چند ماه پیش رئیس سازمان میراث فرهنگی از مقر ما در مادرید بازدید کرد و تفاهمنامه‌ای را امضا کردیم که طی آن شش پایه اصلی برای همکاری مشخص شد. امروز شنیدم برای اجرای این تفاهمنامه تلاش کرده‌اند. ما قصد داریم به ایران برای توسعه گردشگری در سال ۲۰۲۵ و بازار هدف ۲۰ میلیون گردشگر کمک کنیم.

وی افزود: همین‌طور به آنها در جمع‌آوری آمار گردشگری کمک می‌کنیم. توسعه منابع انسانی و آموزش آنها از اولویت‌های کاری است. همچنین قصد داریم ایران را برای بازارهای هدف معرفی کنیم؛ از جمله چین که بازار نوظهور گردشگری است. زمینه‌های همکاری ما گسترده و اهدافش مشخص است. وظیفه من این است که گردشگری را ترویج دهم.

دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی تصریح کرد: شاهد احاطه شدن رئیس سازمان میراث فرهنگی توسط بخش خصوصی در این نمایشگاه بوده‌ام؛ این اتفاق بسیار خوب است. باید بازدیدی در فضایی آرام‌تر از این نمایشگاه داشته باشم تا بتوانم درباره آن نظر بدهم. امروز و فردا در ایران تعطیل است و مردم فرصت دیدن این نمایشگاه را دارند. من هم از همه مردم ایران می‌خواهم که به این نمایشگاه بیایند.

ریفاعی ادامه داد: کاهش قیمت نفت اثرات مثبت و منفی دارد. چالش اقتصادی برای کشورهایی است که بار اقتصادی آنها روی نفت گذاشته شده است، چرا که تمام فعالیت‌ها و توان‌های اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. من مطمئن هستم که ایران با این چالش‌ها به خوبی مواجه می‌شود.

وی گفت: این اتفاق تنها مختص ایران نیست، بلکه کشورهایی مانند روسیه نیز به نفت‌شان اتکا دارند.

دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی افزود: چالش‌های جذب گردشگر به ایران با چالش‌ها جذب گردشگر در سایر کشورها تفاوتی ندارد. باید محصول خود را ترویج کنید. نمی‌توانید محصول را توسعه دهید، بدون اینکه تبلیغی برای آن کرده باشید. این اتلاف سرمایه است. این موضوع برای تمام مقاصد نوظهور یکسان است. مهم‌ترین عنصر ارتقای گردشگری، عزم سیاسی است که بخواهد صنعت گردشگری را توسعه دهد. باید مردم را آگاه کنید که گردشگری برای آینده و وضعیت اقتصادی آنها مفید است.