سلطانی فر

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اهدا لوحی از «فرانسوا دله» سفیر بلژیک در تهران به خاطر کمک به بازگشت اشیاء تاریخی منطقه خوروین به ایران، تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سلطانی فر صبح امروز دوشنبه ۲۰ بهمن در مراسم بازدید سفرای کشورهای خارجی از نمایشگاه آثار تاریخی منطقه خوروین که از بلژیک به ایران مسترد شده، گفت: در همه جوامع اموال فرهنگی – تاریخی به عنوان ابزاری برای فرهنگسازی و هویت بخشی به ساکنان آن جامعه شناخته شده و ما نیز به عنوان مسئولین حوزه فرهنگ و میراث، موظف به صیانت از این آثار ملی برای آیندگان هستیم.

وی گفت: به همین منظور اقداماتی توسط سازمان‌های بین المللی تخصصی مانند یونسکو انجام شده که از آن جمله می‌توان به تصویب کنوانسیون ۱۹۷۰ درباره ممانعت از ورود، صدور و مالکیت غیرقانونی اموال فرهنگی تاریخی اشاره کرد.

وی گفت: تلاش برای حفاظت از فرهنگ بومی وظیفه همه انسان ها است اما کوشش برای حمایت از فرهنگ بومی کشورها و ملل دیگر اقدامی قابل تقدیر است. آثار باستانی منطقه خوروین خارج شده از کشور ایران در سالیان دور، بخشی از قطعه گمشده از فرهنگ بومی ایران بود که با تلاش سازمان میراث فرهنگی و همکاری مقامات و مسئولین ذیربط کشور فرهنگ دوست بلژیک به موطن اصلی خود برگشت و چرخه هویتی خود را کامل کرد.

سلطانی فر ادامه داد: به همین منظور تصمیم بر آن شد که از این حرکت شایان توجه و بی بدیل دولت و مسئولان بلژیک، من به عنوان نماینده دولت و ملت بزرگ ایران از آقای فرانسوا دله، سفیر بلژیک در تهران تشکر کنم. امیدوارم این حرکت الگویی برای همه دولت ها و ملت های فرهنگ دوست دنیا بوده و منشا استرداد اموال فرهنگی به خاستگاه اصلی خود باشد.

در این برنامه ۵۰ سفیر، کاردار و نماینده سفارتخانه ها از ۴۶ کشور حضور داشتند و از اشیاء تاریخی که در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده بود، دیدن کردند.