گردشگری

جمعیت گردشگرانی که از عمان به ایران سفر می‌کنند زیاد نیست‌، اما آن‌ها خیلی خوب شمال ایران‌، شیراز‌، مشهد، قم و اصفهان را می‌شناسند و برای همین به کشورمان سفر می‌کنند. رفت و آمد عمانی‌ها به حدی شده که شرکت هواپیمایی این کشور به تازگی پروازهای مستقیم‌اش را به ایران برقرار کرده و حالا یک شرکت گردشگری ایرانی، هنر ایران را به قلب عمان برده تا این افسونگری را بیشتر کند.

رقیه حاتمی‌پور در این‌باره به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: عمان هر سال یک فستیوال بین‌المللی برگزار می‌کند که کشورهای مختلف از این موقعیت برای معرفی صنایع دستی‌، نواهای محلی و هنرهای بومی خود بهره می‌برند. ما در اولین تجربه‌ی حضور در فستیوال 2013 عمان با 30 هنرمند شرکت کردیم و موسیقی ایرانی در دانشگاه مسقط رتبه‌ی نخست را بدست آورد و غرفه‌های ایران در آن فستیوال با استقبال زیادی روبرو شد.

وی ادامه داد: امسال پیش از برگزاری فستیوال،‌ نمایشگاه اختصاصی ایران توسط شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با همکاری سفارت ایران در عمان از 16 تا 20 دی‌ماه در شهر مسقط برگزار شد که استقبال از آن نیز خیلی خوب بود و بعد از آن هم این فستیوال بین‌المللی برگزار شد که تا 14 فوریه ادامه دارد و غرفه‌های آن بویژه بخش چایخانه‌ی سنتی با استقبال بی‌نظیری روبرو شده است.

این فعال گردشگری ادامه داد: در دو هفته‌ی نخست این فستیوال یک ماهه‌، گروه موسیقی بلوچی‌ به اجرای هنر پرداخت و در ادامه قرار است گروه موسیقی دیگری نواهای جنوبی ایران را اجرا کنند و سپس اقوام آذری و کردی به اجرای برنامه بپردازند،‌ علاوه‌بر این صنایع دستی ایران، مثل میناکاری‌، خاتم‌کاری‌، خط‌، نقاشی‌،‌ قلم‌زنی‌، سنگ‌های زینتی و قالی‌بافی ایران در این فستیوال به نمایش گذاشته شده است.

به گفته‌ او‌، در فستیوال امسال گروه‌هایی از کشورهایی مانند ازبکستان، چین و مراکش حضور دارند، اما عمان بیشترین سهمیه را با 42 شرکت‌کننده به ایران اختصاص داده است.

حاتمی‌پور با اشاره به روابط عمیق ایران و عمان‌ گفت: همکاری‌های دو کشور سبب شده مردم عمان به ایران توجه جدی‌تری نشان دهند، برای همین لازم است ما در چنین رویدادهایی حضور قوی و موثر داشته باشیم‌، با این همه ما هرچه پرتوان شرکت کنیم باز هم نمی‌توانیم تمام داشته‌هایمان را نشان دهیم و لازم است ابعاد گسترده‌تری برای این فستیوال طراحی شود.

او در ادامه درباره اثرگذاری این فستیوال در تعاملات گردشگری دو کشور‌ اظهار کرد: تقاضا برای سفر به ایران زیاد است، عمان از مقاصدی به شمار می‌آید که ما این روزها ورود گردشگران آن را به ایران بیشتر از گذشته هماهنگ می‌کنیم. هرچند تعداد گردشگران ورودی از آن به ایران زیاد نیست، اما هواپیمایی این کشور به تازگی پروازهای مستقیم به ایران را برقرار کرده که این موضوع فاکتور بسیار مهمی در رفت و آمدهای گردشگری است.

حاتمی‌پور سپس از بخش خصوصی درخواست کرد که منتظر هماهنگ کردن شرایط از سوی دولت نباشند و با شناسایی رویدادها‌، ایران را پرقدرت معرفی کنند و در این باره بیان کرد: بخش خصوصی باید رسالتی را برای معرفی هرچه بیشتر ایران در خود حس کند و از هر رویدادی بدون آن‌که منتظر هماهنگی از سوی دولت و سازمان میراث فرهنگی وگردشگری باشد‌، استفاده کند تا قابلیت‌های واقعی به نمایش گذاشته شود.