رزرو هتل رزرو بلیط http://touristha.ir/alotour2.gif
شما اینجایید : خانه » اخبار گردشگری » کمبود سرویس های بهداشتی بین راهی در جاده های ایران شوخی نیست

کمبود سرویس های بهداشتی بین راهی در جاده های ایران شوخی نیست

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

دستشویی

قدم زدن در طبیعت بکر قلعه رودخان، تماشای تاریخ از میان نقوش حکاکی شده بر تخته‌سنگ‌های تخت‌جمشید، گرفتن عکس یادگاری در سعدیه و حافظیه، بازدید از زیبایی‌های نصف جهان، تماشای آسمان پرستاره شب‌های کویر و… هیچ کدام دل از گردشگر خارجی نخواهد برد وقتی قرار باشد او کیلومترها برای پیدا کردن یک دستشویی سالم و تمیز، این پا و آن پا شود و در نهایت پس از چند ساعت به سرویس بهداشتی‌ای برسد که یا به اصطلاح فرنگی نیست یا بیش از اندازه کثیف است و دست آخر هم کلافه و عصبی با لحنی اعتراض‌آمیز از راهنمای تور دراین باره توضیح بخواهد.

 کمبود سرویس های بهداشتی بین راهی در جاده های ایران شوخی نیست، بلکه مشکلی جدی است که هم دغدغه گردشگران و هم فعالان این حوزه بوده و حتی مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این سال ها جسته و گریخته به وجود این مشکل اعتراف کرده اند، اما مشکل این است که در این سال ها هیچ گاه عزم جدی برای حل آن وجود نداشته است.

نمونه آن گفته محمدشریف ملک زاده، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در دولت قبل بود، وقتی او در جمع خبرنگاران، نبود سرویس های بهداشتی مناسب برای گردشگری و بخصوص گردشگران خارجی را با موضوع آبروی ملی گره زد و گفت: «شرایط تا حدی نامطلوب است که گاهی راهنمایان تور به محض پیدا کردن سرویس بهداشتی در یک قهوه خانه قدیمی بین راهی زودتر از گردشگر خارجی به سرویس بهداشتی می روند و آنجا را نظافت می کنند.»

ملک زاده تاکید کرده بود که حل این مشکل یکی از اولویت های اصلی سازمان گردشگری خواهد بود، اما وی تنها مسئولی در سازمان گردشگری نبود که می خواست تحولی در موضوع سرویس های بهداشتی بین راهی ایجاد کند و البته توفیقی در این زمینه به دست نیاورد.

سال 87 نیز رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تصمیم جدی این سازمان برای حل معضل سرویس های بهداشتی بین راهی خبر داد و تاکید کرد که قرار است از آن سال به بعد هر سال بخشی از بودجه های سازمان گردشگری به موضوع احداث سرویس های بهداشتی در جاده ها اختصاص داده شود.

اگر همه چیز خوب پیش می رفت قرار بود تا قبل از سال 90 مشکل کمبود سرویس بهداشتی در جاده ها به کلی حل شود، اما این اتفاق نیفتاد تا حالا که حدود دو ماه به پایان ششمین سال این پروژه ناکام مانده، سرویس های بهداشتی همچنان به صورت یک معضل جدی در گردشگری کشورمان خودنمایی کند.

درد مشترک گردشگر داخلی و خارجی

آنها که اهل سفرند، چم و خم سفر در جاده ها را خوب یادگرفته و با آن کنار آمده اند، به طور مثال گردشگر ایرانی خوب می داند در تمام طول سفر باید هر تدبیری که لازم است، بیندیشد تا کمتر به دستشویی رفتن نیاز پیدا کند.

آنها که بیش از اندازه به نظافت اهمیت می دهند بخصوص اگر جوان یا میانسال هم باشند تا جایی که امکان دارد سعی می کنند در طول مسیر از دستشویی های بین راهی استفاده نکنند، اما وقتی پای کودکان، سالمندان یا افراد بیمار که تقریبا هر دو تا سه ساعت یکبار به دستشویی نیاز پیدا می کنند، به میان می آید، وضع کمی فرق می کند و این موضوع آن قدر ضروری است که ترجیح می دهند فرصت پیش آمده را از دست ندهند حتی اگر دستشویی ها بسیار کثیف باشد.

به هر حال آنچه واضح است مشکل دستشویی های بین راهی در جاده ها در این سال ها آن قدر ادامه دار بوده که گردشگران داخلی چاره ای جز پذیرفتن این واقعیت که این مشکل شاید هیچ وقت حل شدنی نباشد، کنار آمده اند، اما اینها برای گردشگر خارجی بیشتر به توجیه غیرمنطقی می ماند که برایشان پذیرفتنی هم نیست.

شاید بازدید از جاذبه های توریستی و اماکن تاریخی ایران دل گردشگران خارجی را ببرد، اما اینها دلیلی نمی شود که آنها چشم شان را به روی ابتدایی ترین خدمت بهداشتی مورد نیازشان ببندند.

گردشگر خارجی بیش از آنچه فکرش را بکنید به نظافت اهمیت می دهد و دسترسی به ابتدایی و ضروری ترین خدمات بهداشتی را حق خود می داند.

همه نگران آبروی گردشگری کشورمان هستند، از مسئولان سازمان گردشگری و فعالان تورها گرفته تا گردشگران داخلی.

یک گردشگر ایرانی که در فصل گلابگیری به کاشان سفر کرده بود، دراین باره می گوید: بهار امسال کاشان علاوه بر گردشگران داخلی، شاهد تعداد زیادی از گردشگران خارجی بود که از کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه آمده بودند که این باعث افتخار ما ایرانی ها بود، اما وقتی ضرورتی پیش آمد و من مجبور شدم از دستشویی های آنجا استفاده کنم تازه متوجه عمق فاجعه شدم چون از شیر دستشویی ها آب نمی آمد.

او به نکته تاسف آوری هم اشاره می کند این که وقتی قرار بود گردشگران خارجی از دستشویی ها استفاده کنند، راهنمایان تور قبل از آنها به دستشویی ها سرکشی می کردند تا در حد امکان کسی را زودتر برای نظافت به آنجا بفرستند یا سرویس تمیزتری برای گردشگران خارجی پیدا کنند.

گاهی اوقات هم پیش می آمد از دستشویی فرنگی خبری نبود و این سختی شرایط را برای گردشگران خارجی دوچندان می کرد.

واقعیت این است که کمبود سرویس های بهداشتی بین راهی چند سالی است آبروی صنعت گردشگری کشورمان را در مقابل گردشگران خارجی به خطر انداخته و این طور که پیداست هیچ کس به اندازه فعالان گردشگری که در آوردن تورهای گردشگران خارجی دستی بر آتش دارند، اهمیت این مشکل را احساس نکرده اند و گرنه اقداماتی که در این سال ها به صورت جسته و گریخته از سوی سازمان گردشگری برای احداث سرویس های بهداشتی بین راهی انجام گرفته بود، نیمه کاره به حال خود رها نمی شد.

ناصر گلدوست، عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری هم دل پری از این ماجرا دارد و به جام جم می گوید: چند سال است گردشگری ایران معطل یک دستشویی بین راهی است.

وی توضیح می دهد: سال هاست وقتی یک گروه خارجی را به جاده های ایران می بریم یا به در بسته سرویس های بهداشتی بین راهی می خوریم یا به دستشویی های خراب، درحالی که گردشگر خارجی به نظافت اهمیت می دهد.

گلدوست تاکید می کند: توریست خارجی برای دیدن دریا به اینجا نمی آید چون بهتر از آن در کشور خودش است، بلکه به دنبال فضا و بناهای فرهنگی است و در واقع گردشگرانی که به کشور ما سفر می کنند اکثرا گردشگر فرهنگی هستند. حالا شما تصور کنید نبود سرویس های بهداشتی پاکیزه در بین راه تا چه اندازه برای گردشگر خارجی آزاردهنده است و در موارد بسیاری حتی باعث اعتراض شان هم می شود.

این فعال گردشگری البته این نکته را هم تاکید می کند که معضل نبود یا کمبود سرویس های بهداشتی مناسب در جاده ها فقط برای گردشگر خارجی آزاردهنده نیست و این درد مشترک گردشگران داخلی و خارجی در کشورماست، اما به هر حال از روی ناچاری یا اجبار، مسافران داخلی به هر ترتیبی شده با این مساله کنار می آیند، اما گردشگر خارجی را نمی شود با چند دلیل و بهانه غیرمنطقی قانع کرد.

تعجب گردشگران خارجی؛ شرمندگی تورهای ایرانی

وقتی از دستشویی های بین راهی خبری نباشد، رستوران های بین راهی تنها خانه امید گردشگرانی می شود که با خودروی شخصی یا تور در حال سفر هستند، اما استفاده از این سرویس ها هم اما و اگرهایی دارد که صاحبان این رستوران ها برای مسافران بین راهی در قانون نانوشته خود تعیین کرده اند.

استفاده از سرویس بهداشتی فقط به شرط خوردن غذا در این رستوران هاست، به همین دلیل است که تورهای گردشگری وجود رستوران های بین راهی را حکم همان لنگه کفشی می دانند که در بیابان بدون سرویس بهداشتی سالم و تمیز غنیمت است. اما اگر هنوز وقت صرف غذا نباشد و گردشگری زودتر از زمان تعیین شده به استفاده از دستشویی نیاز داشته باشد، تکلیف چیست؟

این مشکلی است که راهنمایان تورها بیش از هر کسی در مواجه با گردشگران داخلی و خارجی با آن روبه رو می شوند.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردان های کشور در گفت وگو با جام جم، از این موضوع به عنوان یک مشکل جدی پیش روی راهنمایان تورها که به طور مستقیم با گردشگران در ارتباط هستند، نام برده وتاکید می کند: با این که تورهای گردشگری و بخصوص راهنمایان تلاش می کنند در بردن گردشگران خارجی به اماکن سیاحتی، تفریحی و تاریخی برای مسافران شان سنگ تمام بگذارند و گوی سبقت را از هم بربایند تا حداقل تبلیغی برای کار خودشان باشد، اما وقتی پای سرویس های بهداشتی به میان می آید، جز سکوت و خجالت زدگی حرفی برای گردشگر خارجی ندارند.

وی توضیح می دهد: این گلایه بسیاری از راهنمایان تورهاست که عنوان می کنند در مسیرهای بین راهی تا رسیدن به مقصد، گاهی وقت ها پیش می آید راهنمایان تورها از راننده می خواهند خودروی حامل گردشگران را در مکان بکر و تماشایی متوقف کند تا با نوشیدنی از گردشگران پذیرایی شود که البته این کار با استقبال گردشگران خارجی هم مواجه می شود، اما به محض این که آنها نیاز خود را برای استفاده از سرویس بهداشتی مطرح می کنند، راهنمایان تورها در می مانند چه جوابی باید به این خواسته بدهند؟

پروژه ای که ناکام ماند

سال 87 تصمیم گرفته شد قبل از رسیدن سال 90 در هر 25 کیلومتر از جاده های کشور یک سرویس بهداشتی ساخته شود.

البته پس از انعکاس خبری این موضوع اعلام شد حدود 300 واحد از این سرویس های بهداشتی بین راهی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مابقی از سوی بخش خصوصی ساخته خواهد شد.

بخش خصوصی مورد نظر هم یک شرکت اسپانیایی بود که آن زمان قرار بود این سرویس های بهداشتی در مدت هشت ماه ساخته شود.

با این حال قرارشد از آن سال به بعد هر سال در بودجه کلی سازمان گردشگری که از سوی مجلس تخصیص داده می شد، اعتبار ویژه ای نیز برای احداث سرویس های بهداشتی در نظر گرفته شود، اما حالا با گذشت حدود هفت سال از زمان اجرای این تصمیم هیچ گزارش دقیقی از سوی سازمان گردشگری که نشان دهنده تعداد سرویس های بهداشتی احداث شده باشد، اعلام نشده و همچنان کمبود سرویس بهداشتی به صورت یک معضل جدی پیش روی گردشگران داخلی و خارجی در ایران خودنمایی می کند.

پورفرج، رئیس جامعه تورگردان های کشور در این باره می گوید: از سال 87 که تصمیم برای اجرای پروژه سرویس های بهداشتی در جاده ها گرفته شد، این موضوع نیز مصوب شد که در بودجه تخصیص یافته به سازمان گردشگری، بودجه ای به طور ویژه برای احداث سرویس های بهداشتی به این سازمان تخصیص داده شود.

او حتی به این موضوع نیز اشاره می کند که چندی پیش در جلسه ای که با تعدادی از نمایندگان مجلس داشته، توانسته پرونده بودجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در سال 91 ـ 90 را مطالعه کند که در آن بصراحت اعتباری برای احداث سرویس های بهداشتی در بودجه کلی سازمان گردشگری تخصیص داده شده بود، اما متاسفانه مشخص نیست بودجه تخصیص داده شده در این سال ها برای چه کاری جز احداث سرویس های بهداشتی بین راهی در جاده ها هزینه شده است.

نیازی ضروری یا موضوعی لوکس؟

نیاز به سرویس بهداشتی موضوعی لوکس نیست، حتی پرداختن به آن هم به این معنا نیست که همه مشکلات صنعت گردشگری کشورمان تمام شده و حالا قرار است سراغ چنین مسائل پیش پا افتاده ای برویم.

واقعیت این است که گردشگران داخلی و خارجی معمولا از بابت کمبود سرویس های بهداشتی در اماکن گردشگری دچار زحمت و دردسر می شوند.

به گفته پورفرج نبود سرویس های بهداشتی در مکان های گردشگری از دغدغه های اصلی بسیاری از راهنمایان تور در ایران است که حتی گاهی آبروی ملی ما را نیز به خطر می اندازد.

کمبود سرویس های بهداشتی، تمیز نبودن سرویس های موجود، نبود مواد شوینده، بوی نامطبوع و حتی قطع بودن آب برخی سرویس های بهداشتی، اتفاقات ناخوشایندی است که می تواند خاطره بدی در ذهن گردشگر داخلی بگذارد و گردشگر خارجی را نیز از سفر به ایران دلزده کند.

ساخت هتل های چند ستاره و مراکز اقامتی با کیفیت، در کنار احداث رستوران های متنوع، مراکز خرید لوکس و جاذب گردشگر و بهبود وضع سیستم حمل و نقل زمانی می تواند روی گردشگر خارجی تاثیرگذار باشد که نبود ابتدایی ترین ضرورت ها در خصوص خدمات بهداشتی باعث نشود آنها چشم شان را به روی جاذبه های گردشگری ایران ببندند.

شاید زمان آن فرارسیده باشد که مسئولان سازمان گردشگری، هشدار فعالان این حوزه را جدی بگیرند و در کنار برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت ها، از برطرف کردن این نیاز ضروری که به آبروی صنعت گردشگری کشورمان گره خورده است، غافل نشوند.

پوران محمدی / گروه جامعه

برچسب ها :
ثبت برند و شرکت به اسانی :ثبت برند
بهترین و زیباترین عکس های اینترنت در عکسفا :عکس جدید

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب اختصاصی برای توریست ها محفوظ است. کپی برداری از مطالب اختصاصی فقط با درج لینک منبع مجاز است.
اجرا و بهینه سازی توسط : سایت یو
بالا
به توریست ها امتیاز دهید