محمدعلی زم

معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با بیان این‌که بار اصلی صنعت گردشگری ایران بر دوش بخش خصوصی است، گفت: بخش خصوصی با تمام توان خود چرخ این صنعت را به گردش درآورده و باید به نحو شایسته از آن‌ها تجلیل شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی زم در نخستین هم‌اندیشی توسعه صادرات گردشگری، نقش بخش خصوصی را در توسعه گردشگری بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: توسعه گردشگری فقط با اتکا به بخش خصوصی صورت می‌گیرد و دولت فقط باید هزینه‌ی زیرساخت‌ها را در جذب گردشگر فراهم کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد با تاکید بر این‌که امروزه بیش از 57 کشور دنیا درآمدی جز از طریق جذب گردشگر ندارند، یادآور شد: آمارهای گردشگری رو به افزایش است، تعداد گردشگران دنیا از 20 میلیون به یک میلیارد گردشگر رسیده است و درآمد 1200 میلیارد دلاری گردشگری در سال 2020 به دو هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

او در ادامه با بیان این‌که مشکل گردشگری ما اقتصادی نیست، گفت: ما در بخش گردشگری مشکل عقلانیت، اندیشه، نگاه و بینش داریم. عقلی باید مترتب بر این کار باشد، چراکه نگرانی‌های ما در بیشتر مسائل فکری است و گردشگری را معادل لاابالی‌گری توصیف کرده‌اند که باعث می‌شود، دین، فرهنگ، آیین و مذهب ما از بین برود.

وی با تاکید بر این‌که باید این مشکل را در سطوح فوقانی کشور حل کنیم، اظهار کرد: در شرایط کنونی اگر تمام مشکلات فکری و بینشی برطرف شود، مزیت ما در این بخش افزایش خواهد یافت.

زم ادامه داد: 200 میلیون شیعه در جهان داریم که وجود مبارک امام هشتم و خواهر ایشان پتانسیل مناسبی است؛ اما روی این مزیت کار مناسبی نکرده‌ایم، درحالی‌که اگر یک فرد شیعه سه روز در مشهد بماند، می‌تواند چند روز دیگر هم برای گردش در سایر مناطق وقت بگذارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: ما باید گردشگری مذهبی را در کشور توسعه دهیم. در این زمینه سالانه می‌توانیم 20 میلیون گردشگر از کشورهای همسایه مثل عراق جذب کنیم. مردم عراق اردات خاصی به امام رضا (ع) دارند و اگر ما روی کشور عراق متمرکز شویم، می‌توانیم سالانه بین 5 تا 7 میلیون گردشگر وارد کشور کنیم.

وی گردشگری سلامت را دومین مزیت موجود در ایران دانست و بیان کرد: با توجه به وجود متخصصان و افراد با تجربه در رشته‌ی پزشکی می‌توانیم از این پتانسیل استفاده کنیم.

زم گفت: مزیت دیگر ما در این است که هفت منطقه آزاد در هفت اقلیم و آب‌و هوای مختلف وجود دارد که گردشگر خارجی برای 14 روز اقامت در آن ویزا نمی‌خواهد و از این ویژگی می‌توان به نحو مطلوب استفاده کرد.