تهران

وقتی تبلیغات ضعیف‌ترین بودجه را در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به خود اختصاص داده، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌تواند راه نجات از این شرایط باشد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، درحالی که گردشگری ایران هنوز با سنتی‌ترین روش تبیلغاتی و از راه زمزمه و شنیده‌ها هدایت می‌شود، دنیا روی «گردشگری الکترونیک» و استفاده از شبکه‌های اجتماعی متمرکز شده که به خوبی در این زمینه استفاده می‌شوند.

واقعیت آن است که ایران در حال حاضر در هیچ شبکه‌ تلویزیونی و وب‌سایت رسمی بین‌المللی و پرمخاطب، به طور خاص تبلیغ نمی‌شود و تولید محتوا به صورت بین‌المللی و جامع وجود ندارد. مردم جهان معمولا شناختی از مردم و فرهنگ ایران ندارند و تا به حال هر چه از ایران شنیده‌اند اخبار سیاه بوده است؛ برای همین هم وقتی خارجی‌ها به ایران می‌آیند از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها شوکه می‌شوند و برای‌شان عجیب می‌آید.

حال در این شرایط، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصمیم گرفته پله‌های فرار را امتحان کند. این سازمان عزم ملی را برای به اشتراک گذاشتن تجربیات سفر به ایران در قالب لینک مجازی #TehranSmiles جلب کرده است. این لینک به دنبال اطلاع‌رسانی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران در بستر صفحات مجازی ایجاد شده است.

مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که چندی پیش از ایجاد این لینک خبر داده، گفته بود: «با گسترش و افزایش توانمندی‌های دنیای مجازی، شیوه‌های سنتی جذب گردشگر دیگر تغییر کرده است. گردشگران امروزی از طریق دنیای وب اطلاعات جاذبه‌های گردشگری را به سرعت اخذ و سفرهای خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کنند؛ لذا کاربران رو به رشد داخلی می‌توانند از این ظرفیت برای معرفی کشورشان به عنوان یک مقصد مهم فرهنگی در جهان، موثر عمل کنند.»

او گفته که «در حال حاضر عزم ملی به منظور اشتراک گذاشتن تجربیات سفر به ایران در قالب لینک مجازی لبخند تهران (#tehransmiles) تحقق یافته است تا کاربران دنیای مجازی بتوانند با یک پیام و شعار مشترک به عنوان «لبخند تهران، پایتخت ایران» تعاونی ملی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و هدایت جهانیان به سوی این نمایشگاه متفاوت و بین‌المللی که برای اولین‌بار در سطح شایسته نام ایران برگزار خواهد شد، ایجاد کنند.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران در تاریخ 23 تا 26 بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی پایتخت برگزار می‌شود و مسوولان گردشگری کشور آن‌طور که گفته‌اند؛ می‌خواهند امسال نمایشگاه متفاوتی را با حضور کشورهای مختلف برپا کنند. برای همین هم روش‌هایی را که جامعه امروز درگیر آن است برای تبلیغ ایران بکار گرفته‌اند.

در حال حاضر با ایجاد لینک مجازی لبخند تهران (#tehransmiles) بیش از هزار نفر با قرار دادن تصاویری از جاذبه‌های کشورمان، سعی در نشان دادن دنیای واقعی ایران به جهانیان دارند. اگرچه باید این موع نیز درنظر گرفته شود که مخاطب جهانی جز محصول و جاذبه گردشگری نیاز دارد بداند خدمات و امکانات کشوری که برای سفر کردن انتخاب می‌کند چیست و در چه سطحی قرار دارد و یا با چه مردمان و فرهنگی می‌خواهد روبرو شود.