توریسم پزشکی

کشور هند با کسب درآمد 18 میلیارد دلاری، در صدر جدول کشورهای فعال در حوزه توریسم پزشکی جهان در اسل 2013 قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هند در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مراکز توریسم پزشکی جهان است که توانسته با خدمات پزشکی و درمانی که ارائه می‌دهد‌، در کنار مناظر طبیعی بکر و کم‌نظیر خود گردشگران زیادی را جذب کند.

البته افزایش هزینه‌های درمانی و توریستی در کشورهای دیگر‌، از جمله مصر که توریسم پزشکی قوی دارد‌، در پیشرفت توریسم پزشکی هند نقش داشته است. مصر این روزها به خاطر بحران سیاسی و اهمال‌کاری مسوولان این کشور در رتبه‌های پایین‌تر فهرست قرار دارد.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هند این روزها میزبان تعداد زیادی از مسافران عرب است. هند برای پیشتازی در این زمینه‌، مترجم‌هایی را هم در بیمارستان‌ها برای گردشگران کشورهای عربی در نظر گرفته است تا مراحل درمان‌ به راحتی و رزرو بلیط و هتل از داخل بیمارستان انجام شود.

هند موفق شد در فهرست کشورهای جذاب توریستی جهان قرار بگیرد و به این ترتیب به یک مقصد توریستی رقیب مصر‌، ترکیه و تعدادی از کشورهای اروپایی تبدیل شود. این کشور پس از اینکه توانست سهم بزرگی از گردشگری جهان را به خود اختصاص دهد‌، براساس آمار سازمان جهانی گردشگری از نظر درآمد توریستی‌، در رتبه چهل و یکم جهان ایستاد. این در حالی است که از نظر درآمد کل گردشگری رتبه 16 را دارد. مهم‌تر از آن اینست که هند در حال حاضر رتبه اول میانگین درآمدزایی هر گردشگر را در جهان به خود اختصاص داده است.

به گزارش شبکه «الیوم السابع»، هند موفق شد گردشگرانی را که در سفرهای خود به راحتی پول خرج می‌کنند، به بازدید از این شبه جزیره اعجاب انگیز ترغیب کند. به طوری که درآمد کل گردشگری هند از این منبع در سال 2013 به 18 میلیارد دلار رسید و هر گردشگر به طور متوسط 6/8 میلیون دلار در هند خرج کرد.

این در حالی است که در کشور مصر به عنوان یکی از رقیبان بزرگ گردشگری هند در سال 2013 هر گردشگر فقط 5.9 میلیون دلار درآمد زایی پول خرج کرده است. البته می‌توان این موفقیت را نتیجه کاهش شدید قیمت‌ها و کاهش میانگین هزینه‌های هرگردشگر و به دنبال آن تنوع محیطی، فرهنگی و تمدنی و همچنین مراکز درمانی هند دانست چراکه که مسافران ترجیح دادند مدت زمان بیشتری ما بین یک تا دو هفته و حتی بیشتر را در هند اقامت کنند.

هند تاکنون تعداد زیادی از کاخ‌های تاریخی و مناطق باستانی خود را به هتل‌هایی با حال و هوای تاریخی تبدیل کرده است تا به خوبی تمدن با سابقه این سرزمین را به رخ جهانیان بکشد.

هند در یک دهه گذشته در میان 36 کشور پرآمد توریستی جهان در رتبه شانزدهم قرار گرفت. البته برخی از کارشناسان براین باورند که این موضوع ارتباط مستقیمی با کاهش ارزش پول هند(روپیه) دارد.

گردشگری هند تسهیلات ویژه خود در زمینه اعطای ویزا را در اختیار مسافران 180 کشور جهان قرار می‌دهد تا درگاه‌های زمینی‌، هوایی و دریایی این کشور میزبان تعداد بیشتری گردشگر باشد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا چند سال آینده هند با افزایش حجم درآمدهای توریستی خود رتبه دهم جهان را به راحتی به دست آورد.

بسیاری از گردشگران خارجی هند از دیگر قاره‌ها به این کشور می‌آیند تا در ماه‌های ژوئن تا سپتامبر شاهد باران‌های موسمی این منطقه باشند. این دوره منطبق با تعطیلات تابستانی کشورهای خشک و بیابانی حوزه خلیج فارس است.