یونسکو

بزرگترین آب‌انبار جهان در هند به همراه دو محوطه تاریخی در فرانسه و فلسطین اشغالی ثبت جهانی یونسکو شدند.

به گزارش ایسنا، در جریان سی‌وهشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو که در «مرکز ملی همایش‌های قطر» در دوحه و به منظور بررسی 40 پرونده‌ ثبت میراث جهانی در حال برگزاری است، 3 محوطه تاریخی دیگر به فهرست مبراث جهانی این سازمان اضافه شدند.

به گزارش هندو، بنای تاریخی «رانی-کی-واو» در گوجرات هند که از آن به عنوان بزرگترین آب انبار جهان نیز نام برده می‌شود، در قرن 11 میلیون به دستور یک ملکه هندی در منطقه‌ای خشک و در دره‌ای عمیق ساخته شد و به عنوان یکی از جاذبه‌های برتر گردشگری هند سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر است. البته پرونده این بنای تاریخی که امسال ثبت جهانی یونسکو شد، در سال‌های گذشته نیز برای ثبت جهانی به کمیته میراث جهانی این سازمان ارسال شده بود که هر بار به دلایل مختلف رد شد.

همچنین غار «پون دارک» در شمال فرانسه نیز با حدود 8500 متر مربع مساحت و حدود 1100 نقاشی رنگین از انسان‌های نخستین که قدمتی آنها بین 31 تا 20 هزار سال برآورد شده و در سال 1994 کشف شد و غار «مارشا» در فلسطین اشغالی که در پارکی به همین نام واقع شد و از حدود قرن هشتم پیش از میلاد تا قرن 12 میلادی به عنوان مکانی برای زندگی هزاران تن و انجام امور مذهبی استفاده می‌شده نیز در جریان اجلاس امسال ثبت جهانی یونسکو شدند.

پیش از ثبت بنای تاریخی رانی-کی-واو، غار پون دارک و غار مارشا در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو شهر سوخته در ایران، منظر تاریخی پرگامون در ترکیه، شهر تاریخی بورسا، محوطه تاریخی پاورتی پوینت در آمریکا، منظر تاریخی وینیارد در ایتالیا، بنای تاریخی نامهانسنوتک در کره جنوبی، جاده کاپاکنان در آرژانتین، بولیوی، شیلی، کلمبیا، اکوادور و پرو، مجموعه تاریخی وستورک و سیویتا در آلمان، دلتای اوکاوانگو در بوتسوانا، بخشی از جاده ابریشم در چین، قزاقستان و قرقیزستان، کارخانه ابریشم‌سازی تومیاکو در ژاپن، شهر تاریخی جده در عربستان و قلعه تاریخی اربیل در عراق ثبت جهانی شدند.

تا قبل از اجلاس امسال که برای اولین‌بار در قطر در حال برگزاری بوده و تا 25 ژوئن (پنجم تیر) ادامه خواهد داشت، 981 محوطه تاریخی، طبیعی و تلفیقی یا همان تاریخی-طبیعی در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده‌اند.