زلزله

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: آثار تاریخی و بقاع متبرکه در شهرستان های دهلران و آبدانان در اثر زمین لرزه روز گذشته خسارت دیدند.

عبدالمالک شنبه زاده در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پس از وقوع زمین لرزه روز گذشته در بخش مورموری و وقوع بیش از 70 پس لرزه، بسیاری از مکان های تاریخی و مذهبی در شهرستان های آبدانان و دهلران دچار آسیب شد.

وی افزود: گروه های ویژه ای به منظور بررسی میزان تخریب این آثار به مناطق زلزله زده اعزام شده اند.

شنبه زاده ادامه داد: بر پایه بررسی ها و بازدید کارشناسان بین 5 تا 15 درصد از مکان های تاریخی و بقاع متبرکه مناطق زلزله زده خسارت دیدند.

وی بیان کرد: آثار تاریخی نظیر پشت قلعه، قلعه هزاردر و امام زاده پیرمحمد(ع) در آبدانان قلعه شاخ و امام زاده سید ابراهیم (ع) در شهرستان دهلران دچار خرابی و ترک خوردگی شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام گفت: بقعه امامزاده صالح (ع) در بخش ماژین و پل تاریخی «گاومیشان» شهرستان دره شهر و قلعه میرغلام هاشمی آبدانان دچار آسیب شده اند.

شنبه زاده اضافه کرد: به محض جمع آوری اطلاعات و بررسی دقیق کارشناسان میراث فرهنگی و برآورد خسارت، وضعیت و میزان آسیب های وارده به آثار تاریخی اعلام خواهد شد.

استان کهن ایلام یکی از مناطق نخستین استقرار انسان است. این استان دارای بیش از یک هزار و 500 اثر تاریخی، مذهبی و طبیعی است.