ilam

یک کارشناس حوزه‌ی گردشگری گفت: وجود چشمه‌ی «قیر روان» در دهلران، فصل تازه‌ای از درمان را با عنوان «قیر درمانی» گشوده است.

وحید درخشنده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ایلام، اظهار کرد: امروزه گردشگری در بسیاری از کشورها نیروی اصلی بهبود و رشد اقتصادی کشور یکی از پویاترین فعالیت‌های اقتصادی عصر حاضر است که نقش مهمی در توسعه‌ی پایدار محلی ایفا می‌کند به‌طوری که با ایجاد فرصتی راهبردی، به اقتصاد تنوع می‌دهد و موجب اشتغال‌زایی و درآمدزایی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که صنعت گردشگری از طریق ترکیب و به‌کارگیری همزمان منابع داخلی و خارجی، منافع اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و فرهنگی زیادی را به‌دنبال می‌آورد ادامه داد: رشد و توسعه‌ی روزافزون گردشگری، شاخه‌های زیادی را به این صنعت اضافه کرده است که هریک از آن‌ها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در درآمد صنعت توریسم نقش دارند.

این کارشناس حوزه‌ی گردشگری یکی از زیر شاخه‌های توریسم را «گردشگری سلامت» دانست که شامل سفری برای معالجه‌ی بعضی بیماری‌ها یا انجام یک نوع عمل جراحی در بیمارستان‌ها یا مراکز پزشکی یا حضور در بهترین آب‌های معدنی کشور با موثرترین آثار درمانی و استفاده از این پتانسیل‌هاست و بیان کرد: گردشگری سلامت همیشه وجود داشته، ولی کسی تا قبل از قرن هجدهم اهمیت چندانی برای آن قائل نبوده و عموما مناطقی که آب‌های معدنی داشتند برای درمان بیماری‌های مختلف از بیماری‌های روده‌ای، کبدی، استخوان درد، پوست و … مورد توجه قرار می‌گرفتند و این شیوه بیشتر در کشورهای اروپایی، بخصوص انگلیس رواج داشته چون این کشور به‌عنوان مقصد گردشگری شناخته شده است.

درخشنده با بیان این‌که گردشگری سلامت در ایران خواه‌ناخواه رونق زیادی دارد و کیفیت و پراکنش چشمه‌های آب گرم در ایران به‌گونه‌ای است که طبیعت درمانی با استفاده از آب‌های گرم طبیعی را به‌عنوان یکی از مهمترین منابع اکوتوریسم کشور معرفی می‌کند گفت: بیشتر چشمه‌های آب گرم ایران در دامنه‌های رشته‌کوه البرز قرار دارند و برخی از انواع دیگر طبیعت درمانی مانند «لجن درمانی» نیز در مناطقی از کشور رواج دارد.

این فعال حوزه‌ی گردشگری به ظرفیت‌های استان ایلام در زمینه‌ی گردشگری سلامت اشاره و اظهار کرد: در استان ایلام در فاصله‌ی چهار کیلومتری شهرستان دهلران مجموعه‌ی حمام‌های آب گرم با چشمه‌های فراوان قرار دارد و به‌خاطر مواد گوگردی و مواد معدنی، این چشمه‌ها با دمای 45 درجه و 50 درجه در تمام فصول سال مورد استفاده‌ی گردشگران داخل و خارج از استان قرار می‌گیرند. آب این چشمه‌ها برای درمان بیماران پوستی – استخوانی مفید است.

درخشنده با اشاره به این‌که از لجن این چشمه‌ی آب گرم برای رفع دردهای مزمن مفصلی و زیبایی پوست استفاده می‌شود افزود: در بالادست این آب گرم چشمه‌ی قیر روان وجود دارد که براساس تحقیقات انجام‌شده این قیر می‌تواند در درمان برخی بیماری‌ها مفید باشد.