محمدجواد هروی

رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری در مجلس با بیان اینکه گردشگری ایران به صورت فله‌ای یعنی بدون ضابطه و قانونمند اداره می‌شود، گفت: فقدان نگاه قانونمند عامل توقف گردشگری است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم‌اندیشی تشکل‌های گردشگری عصر روز دوشنبه در سفره‌خانه عالی‌قاپو برگزار شد. محمدجواد هروی، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون گردشگری و تاریخ مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از افراد، گردشگر را تاجر پولدار می‌دانند که باید جیب‌های او را خالی کرد.

وی افزود: بهتر است فیلم و یا اسلایدی درباره تجربیات بین‌المللی در عرصه گردشگری تهیه شود و مدیران بدانند که رویکرد دنیا به صنعت گردشگری چگونه است. اگر گردشگر ایران را ببیند، خودش مٌبلغ فرهنگ مدرن و پیشرفته ایران می‌شود.

هروی گفت: تصور نشود گردشگری شکل بی‌قواره‌ای است چون گردشگر به ایران می‌آید تا ببیند با پوشش چگونه می‌توان زندگی کرد. این مسائل عامل توقف گردشگر نبوده و نیست. به نظر من عامل توقف گردشگری، فقدان نگاه قانونمند در این عرصه است.

رئیس فراکسیون گردشگری و تاریخ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آن چیزی که شما تحت عنوان قانون می‌شناسید، قانون نیست بلکه دستورالعمل‌های کهنه ماست که در زمان خودش تهیه شده و با شرایط فعلی کشور همخوان نیست. گردشگری اکنون فله‌ای اداره می‌شود؛ یعنی بدون ضابطه و قانون. اداره گمرک از هر کسی که خوشش بیاید، اجازه عبور می‌دهد.

وی با انتقاد از عملیاتی نشدن برنامه‌های پنجم توسعه، گفت: در مجلس دو فراکسیون مرتبط با موضوع گردشگری داریم. تصور نمی‌کنم هیچ کدام نگاه بگذار و بٌگذر داشته باشند. همیشه گفته‌ام باید کاری کرد که با این همه توانمندی، دنیا را قبضه کنیم. الان به جایی رسیدیم که مدیران اگر فرصت پیدا کنند، پایه‌ها را مانند داعش از جا می‌کنند.

هروی درباره قانون یک تا سه درصدی نیز گفت: طبق این قانون، تمام دستگاه‌ها موظف بودند یک تا سه درصد بودجه کل خود را به بخش پژوهش اختصاص دهند. کار به جایی رسید که هر جا بودجه‌ای کم می‌آوردند، از این منبع استفاده می‌کردند. من آن زمان اعتراض کردم و جواب شنیدم که آیا این خود حیات خلوتی برای مفت‌خوری بعضی‌ها نشده است. بسیاری از دستگاه‌ها این منبع را به عنوان پول اضافه تصور می‌کردند.

در ادامه این برنامه جمشید حمزه‌زاده، رئیس اتحادیه هتلداران کشور و رئیس جلسه هم‌اندیشی تشکل‌های گردشگری به جمع‌بندی جلسه هم‌اندیشی نماینده تشکل‌های گردشگری پرداخت و گفت: در این جلسه پیشنهاد شد که با رئیس اداره گمرک جلسه‌ای بعد از تعطیلات نوروزی داشته باشیم. تهیه طرح اولیه توسعه گردشگری یکی دیگر از نظرات مطرح شده بود که در این باره باید تشکل‌های گردشگری نظر خودشان را ارائه کنند تا ما هم طرح نهایی را به آقای هروی در مجلس داده تا ایشان بتواند از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری کند. ما قبلا نامه به تشکل‌ها زده و نظرات آنها را خواسته بودیم. ولی متاسفانه همکاری نشد تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم. یکی از موانع اصلی ما، موانع گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده بود که در این جلسه نیز به آن پرداخته شد.